Bliv synlig og få flere kunder med Googles displayannoncer

Der er kamp om brugernes opmærksomhed, for internettet er blevet en vaskeægte kampplads for virksomheder, der ønsker at promovere produkter og ydelser. Synligheden på internettet er alfa og omega, hvis du vil have gang i forretningen, og det gælder derfor om at skabe opmærksomhed gennem intelligent markedsføring.

Med Googles displayannoncer kan du sikre optimal synlighed, ligesom du kan målrette dine annoncer, så de når ud til de rette modtagere. Online markedsføring er en konstant konkurrence, hvor det gælder om at forblive ’top of mind’ hos brugerne. Hvis det er din virksomhed, brugeren senest er blevet konfronteret med, så er det også hos dig hun handler.

Displayannoncer er en fremragende metode, hvis du gerne vil lave et visuelt blikfang, og på den måde skaffe trafik til din hjemmeside eller din app. I dette indlæg kan du blive klogere på Googles display-annoncer, og få de bedste tips til din kampagne.

Hvad er displayannoncer?

Displayannoncer – også kaldet banner-reklamer – er visuelle annoncer, som placeres rundt omkring på internettet. Annoncernes udseende kan variere meget, hvilket gør det muligt at skille sig ud fra mængden. Du vælger selv hvilke ’byggesten’, der skal bruges til din annonce; billeder, illustrationer, tekst og animationer. Alt kan bruges i din displayannonce.

Det vigtige er at fange brugerens opmærksomhed, og få hende til at klikke på annoncen. Når brugeren klikker på din displayannonce, bliver hun sendt videre til din hjemmeside eller din app.

Hvor vises displayannoncer?

Displayannoncer kan i udgangspunktet vises overalt på internettet. Med Googles displayannoncering kan dine annoncer blive vist på alle de hjemmesider, som er tilknyttet partnerprogrammet Google AdSense, hvilket betyder, at de kan vises på mere end 35 millioner hjemmesider verden over.

Hvor annoncen vises på den enkelte hjemmeside, kommer an på hjemmesidens opbygning – og om du tilgår siden fra mobil, tablet eller computer. Displayannoncerne laves gerne i forskellige formater, så de passer ind i de ledige ’huller’ på de forskellige hjemmesider. Annoncerne kan også laves med et responsivt design, så de selv tilpasser sig den aktuelle plads, der er på hjemmesiden.
Nogle displayannoncer vises i toppen af en hjemmeside, andre i kanten eller i bunden. Der findes også displayannoncer, som vises side om side med det faste / redaktionelle indhold på siden.

Udover at blive vist på tredjeparts hjemmesider, kan displayannoncerne også vises på Googles egne medier, der udover søgemaskinen bl.a. tæller YouTube og Gmail.

Hvad er Google AdSense?

Google AdSense er et partnerprogram, som virksomheder, foreninger og private hjemmesideejere frit kan tilmelde sig. Ejeren / administratoren af en hjemmeside indsætter en lille HTML-kode på siden, hvorefter Google AdSense sørger for at placere annoncer rundt omkring på siden. Ejeren af hjemmesiden kan herefter tjene penge hver gang der klikkes på en annonce (eller en annonce vises til en eller flere brugere).

Fordele ved displayannoncer

Der er mange fordele ved at benytte displayannoncer, og du kan se nogle af fordelene herunder:
- Annoncerne kan rettes mod den ønskede målgruppe (og benyttes til remarketing)
- Annoncerne er lette / billige at bygge
- Annoncerne sikrer blikfang (og hjælper virksomheden til at forblive ’top of mind’)
- Virksomheden betaler kun, når folk klikker på annoncen

Annoncerne kan rettes mod den ønskede målgruppe (og benyttes til remarketing)

Det er naturligvis en stor gevinst, at annoncerne kan rettes mod bestemte målgrupper. Faktisk giver Google Ads dig mulighed for at sammensætte en stor og differentieret målgruppe, hvor du både kan rette annoncen mod klassiske kategorier (køn, alder, bopæl etc.) men også mod personer, som har besøgt specifikke sider eller søgt efter særlige emner på nettet. Du kan læse mere om Google Ads her.

Displayannoncerne kan også benyttes til remarketing – markedsføringsstrategien hvor du aktivt viser dine annoncer til brugere der allerede har vist interesse for din virksomhed eller dine produkter (f.eks. ved at have besøgt din hjemmeside, lagt produkter i kurven (men ikke foretaget et køb) i din webshop, læst dit nyhedsbrev etc.). Du kan læse mere om strategien bag remarketing her.

Annoncerne er lette / billige at bygge

Der findes flere forskellige måder at bygge displayannoncer – f.eks. med værktøjet Bannersnack. Med Bannersnack kan du bygge banner-annoncer fra bunden eller du kan starte med en af de mange skabeloner.

At arbejde i Bannersnack har mange ligheder med at arbejde i MS PowerPoint, og du kan tilføje en lang række forskellige elementer lige fra tekst og logoer til billeder og illustrationer. Ved at sætte tidskoder på de enkelte elementer, bestemmer du hvornår elementerne skal komme ind, og hvilke bevægelser / animationer, de eventuelt skal foretage. Du kan vælge at lave bannere i alle de klassiske størrelsesformater, som passer til Google Ads.

Annoncerne sikrer blikfang (og hjælper virksomheden til at forblive ’top of mind’)

Displayannoncer er visuelle annoncer, og af denne grund fungerer de som et markant blikfang på de hjemmesider, hvor de placeres. Hvordan din annonce konkret skal udformes, kommer naturligvis an på din virksomhed og dit produkt, men også hvad du ønsker at brugeren skal gøre, når hun ser din annonce.

En god displayannonce er altid forsynet med en ’call-to-action’-knap. ’Køb nu’, ’Læs mere’ og ’Tilmeld dig her’ er eksempler på knap-tekster, der kan få brugeren til at skride til handling. Herudover skal du bl.a. tænke i billeder, farver og en fængende overskrift.
Hold dig ’Top of mind’ hos brugeren, så det er din virksomhed, brugeren handler hos, når hun (endelig) beslutter sig for at købe det produkt, som du sælger.
Der er stor forskel på, om din annonce henvender sig til brugere, som aldrig har hørt om din virksomhed eller dit produkt, og brugere, som kender dig (og som du evt. ’jagter’ gennem remarketing). 

I sidstnævnte eksempler er du måske ikke ude på at overbevise brugeren om kvaliteterne ved din virksomhed eller dit produkt, men ønsker blot at minde brugeren om, at din virksomhed eksisterer. Denne strategi handler om at forblive ’top of mind’ hos brugeren, så det er din virksomhed, hun handler hos, når hun (endelig) beslutter sig for at købe det produkt, som du sælger.

Virksomheden betaler kun, når folk klikker på annoncen

Som tidligere nævnt handler displayannoncer om synlighed. Jo flere brugere din annonce vises til, jo bedre. Specielt fordi du kan betaler når en bruger klikker på din annonce. Displayannoncerne er altså mere værdifulde end et klik, for hver gang annoncen vises til en bruger, som ikke klikker på din annonce, er der reelt tale om gratis reklame. Som annoncør kan man altså tænke i eksponering frem for klik, selvom det naturligvis er belejligt med trafik til din hjemmeside.

Nogle virksomheder spekulerer i, at brugerne slet ikke skal klikke på annoncerne. I stedet skal displayannoncerne blot øge kendskabet til et brand eller et produkt. Denne strategi er særlig interessant, hvis du primært er på jagt efter at øge kendskabet til dit brand, eller hvis dit produkt eller din service ikke nødvendigvis skal købes online.

Et eksempel på dette kunne være en annonce for en ny sodavand. Her kan brugerne naturligvis klikke på annoncen og læse mere om den nye smag – måske også deltage i en konkurrence – men i sidste ende er det ikke målet med annoncen. Målet er i stedet at brugerne, der har set annoncen, køber den nævnte sodavand, næste gang de er ude at handle.

Skal du så bare lave annoncer, som brugerne ikke klikker på? Nej, er din annonce så uinteressant (i Googles øjne) at ingen klikker på den, så er Google naturligvis ikke interesseret i at vise den i deres displaynetværk. Det gælder derfor om at finde den perfekte balancegang. Og oftest vil en virksomhed selvfølgelig være interesseret i at brugeren klikker på annoncen.

Displayannoncer og troværdighed

Troværdighed er et vigtigt element, hvis din annonce skal blive en succes, men vejen til troværdighed kan være lang – særligt hvis brugerne ikke i forvejen kender din virksomhed eller dit brand. Et stærkt brand sikrer nemlig en god portion troværdighed. 

Men hvordan sikrer man ellers troværdighed? Det gør man selvfølgelig gennem selve annoncen, som både skal være professionel og indbydende. Herefter skal du sørge for, at brugerne kommer til en lige så god og professionel landingsside, når de klikker på din annonce.

Annoncens og landingssidens udtryk er to elementer, som du selv styre. Et tredje og nogle gange overset element, når det gælder troværdighed, er noget, du ikke selv styre; nemlig HVOR dine annoncer vises. Med displayannoncering vil dine annoncer blive fundet på alle hjemmesider, som er koblet op på Google AdSense. Det gælder f.eks. jyllandsposten.dk og andre nyhedsmedier, som brugeren løbende besøger.

Vises din annonce på jyllandsposten.dk er denne visning med til at styrke din troværdighed. Som en bonus kan du nyder godt at den troværdighed, som værts-hjemmesiden har, og denne troværdighed vil – så længe din annonce ellers er professionel og indbydende – ubevidst smitte af på din troværdighed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

Sitemap
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram