Skal du i gang med at lave e-mail-markedsføring? Inden du kan sende nyhedsbreve ud til dine potentielle kunder, skal du naturligvis have indsamlet en god portion mailadresser. Men hvad skal du gøre, for at få folk til at skrive sig op til dit nyhedsbrev? Du skal i hvert fald ikke bare lave en overskrift, der hedder ”Tilmeld dig nyhedsbrevet” og forvente tusindvis af tilmeldinger.
Forventer du at brugerne vil tilmelde sig dit nyhedsbrev blot fordi det er en mulighed? Kun de mest trofaste og dedikerede kunder skriver sig op til dit nyhedsbrev på denne baggrund.
Den bedste metode er i stedet at tilbyde noget til gengæld for brugernes e-mailadresse. Du skal tilbyde dem noget, der skaber interesse.
Men hvad kan du give til gengæld? Der er flere muligheder, og du kan læse om dem alle sammen lige her.
3 parametre til at få flere tilmeldinger
Der er primært tre parametre, du bør have for øje, når du skal forsøge at få brugerne til at skrive sig op til dit nyhedsbrev:
Har du et godt råd til dine kunder, som de kan få gavn af nu og her? Du kan med fordel lokke brugere til med hjælp fra hastigheds-parameteret. Her handler det om enkel information, som kan bruges straks. Det kan f.eks. være ”Den ene ting, du SKAL gøre, hvis du vil tabe dig”, hvor hastigheds-elementet ligger i, at der blot er tale om EN ting, og derfor noget, du lynhurtigt kan få svaret på.
Adgang handler om at give kunder en gratis prøveperiode, adgang til kundecases, rabat eller muligheden for at deltage i en konkurrence. Dette parameter er oplagt at overveje, hvis du har en webshop.
Undersøgelser viser, at 70% af brugerne udelukkende leder efter rabatter/konkurrencer til webshops
Det er naturligvis vigtigt at være konkret, når du vil tilbyde dine brugere noget til gengæld for deres mailadresse. F.eks. kan der forventes en bedre konvertering hvis du skriver ”vind en kaffekande (værdi 399kr.)” frem for ”deltag i en konkurrence”.
Hvis du vil tilbyde rabat, kan du også overveje at tilbyde et specifikt beløb frem for en procent altså ”spar 100 kr.” frem for ”spar 20%” da man oplever at førstnævnte konverterer bedre.
Her er det viden, du tilbyder brugerne. Det kan f.eks. være en e-bog, en rapport eller et mini-kursus. Disse muligheder er lidt ”tungere” end de to andre parametre, og har derfor tendens til at have en lidt ringere konverteringsrate. Til gengæld giver du brugerne mere værdi, og brugerne er måske også mere værdifulde for dig.
Hvis brugerne ender med at læse den e-bog eller tage det kursus, du har tilbudt dem, er der nemlig tale om nogle ganske varme leads. Altså brugere, der er ganske tæt på at blive kunder.
Disse brugere har nemt ved at forstå værdien af dine øvrige produkter, og selvom dybdeparameteret typisk konvertere lidt dårligere, end de to øvrige parametre, så er de brugere, du faktisk får i hus, også tættere på at gøre et køb.
Hvor hurtigt kan du fange brugernes opmærksomhed? På internettet går alting stærkt, og det antages, at du blot har 2 SEKUNDER til at fange din potentielle kunde. 2 sekunders opmærksomhed er ikke meget, og derfor er det naturligvis vigtigt (= altafgørende) at din overskrift sidder lige i skabet.
Din overskrift skal strakt vække en interesse hos læseren. I denne sammenhæng taler man gerne om ’nødvendigheds-princippet’, nemlig at det, du tilbyder, skal gå fra at være ”nice to have” til at være ”need to have”.
Beskriv gerne hvorfor kunden ikke kan leve uden dit produkt. Husk at være konkret (bliver du for abstrakt, virker produktet hurtigt unødvendigt). Du kan også med fordel spille på en følelse – eventuelt den følelse produktet kan vække hos brugeren (eller hvilke følelser brugeren vil stå tilbage med, hvis han/hun) ikke vælger dit produkt.
Her får du et bud på nogle af de følelser, du kan forsøge at vække i brugeren:
Vi søger altid nemme og enkle løsninger på svære problemstillinger. Har du forslag til noget, der kan gøre tilværelsen (eller brugerens hverdag) lettere – måske en slags ”life-hack” – så er du godt på vej.
Vælg gerne noget, der kan give store resultater på baggrund af en minimal indsats. Dét skal nok skabe interesse hos læseren. Følelsen af enkelthed lægger sig desuden tæt op ad parameteret hastighed, så det kunne være oplagt at matche de to.
En anden følelse, som giver gode resultater, er den nysgerrighed, der sidder i os alle. Det er oplagt at skrive til den nysgerrige læser – specielt hvis du har valgt parameteret ’adgang’, hvor du kan dele noget eksklusivt indhold (eller måske give læseren en test, der kan fortælle han/hende noget om sig selv).
Frygten for at gå glip af noget, eller frygten for at se dum ud, er noget, der påvirker os alle. Derfor er frygt ligeledes en god følelse at spille på i sin overskrift. Det kan eksempelvis være ”5 fejl du aldrig må begå med xx”.
Det behøver ikke at være svært at finde på overskrifter, som indeholder argumenter for, at dine brugere skal tilmelde sig dit nyhedsbrev. Det kræver blot at du lægger tankerne i blød.
Det fungerer oftest bedst, hvid du selv står for projektet, da det er dig, der ved hvad du kan tilbyde, og dig der ved, hvad dine kunder interesserer sig for.
Hvis du er i tvivl om, hvad du kan gøre, og ikke mindst hvad der vil fungere bedst, kan du med fordel lave stikprøver. Her kan du f.eks. tilbyde halvdelen af din trafik én ting, og den anden halvdel en anden ting. Herefter kan du se, hvad der fungerer / konverterer bedst.