Søgeordsanalyse: Sådan kommer du til tops hos Google

Uanset om du sælger biler, varmepumper eller børnetøj, så er det vigtigt, at du får kunder i din digitale butik. I mange tilfælde er en Google-søgning vejen ind til din butik, og jo højere din hjemmeside er placeret i søgeresultaterne hos Google, desto flere kunder kan du få ind i butikken.

Men hvordan får du din hjemmeside til at være blandt de øverste? Svaret er søgeordsoptimering, og veludført søgeordsoptimering (SEO) starter altid med en søgeordsanalyse. Det kan du læse mere om i dette indlæg.

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er kort sagt en analyse af alle de ord og sætninger, som du gerne vil blive fundet på. Hvilke ord bruger folk, når de søger efter de produkter ydelser, du tilbyder? Tag i første omgang udgangspunkt i de produkter og ydelser samt det indhold, du allerede har på din hjemmeside. Senere kan du også bruge en søgeordsanalyse til at finde nye emner at skrive om.

Hvorfor lave en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er et vigtigt redskab, hvis du gerne vil have gode placeringer hos Google – og det vil du! Men den gode analyse kræver kreativitet og en god arbejdsindsats. Hvis du sælger børnetøj, så er det naturligvis fristende at nævne ’børnetøj’ som det ord, du gerne vil findes på hos Google. Men overvej lige hvor mange mennesker, der søger efter børnetøj hver eneste dag.

Det første tip er at undgå de mest konkurrenceprægede søgeord. Det kræver mange ressourcer at ligge i top-10 på de populære søgeord. Nedenfor kan du se hvilke hjemmesider, der ligger i toppen på en Google-søgning efter børnetøj:

Besøger vi den specifikke side med børnetøj hos Kids-World, møder vi en klassisk webshop, og størstedelen af siden består da også af forskellige produkter med billeder og størrelsesangivelser. Nederst på siden sker der imidlertid noget interessant, for her ligger en længere tekst. Teksten handler om børnetøj og babytøj, som tydeligvis er to af sidens primære nøgleord.

Teksten er på mere end 1400 ord, og selvom den kan virke informativ, så er den næppe skrevet for kundernes skyld. Den er nok nærmere henvendt til Googles robot, som elsker sider med masser af indhold. Ordet ’børnetøj’ findes hele 28 gange i teksten mens ordet ’babytøj’ optræder 10 gange. Herudover er teksten fyldt med andre interessante søgeord som sportstøj, gymnastiktøj, kjoler og badetøj.

Siden fra Kids-World er tydeligvis optimeret mod en række specifikke søgeord, hvilket er med til at bringe den op i toppen af Googles søgeresultater. Siden med børnetøj fra Magasin bruger en lignende teknik, og her er teksten i bunden af siden på 1.200 ord – igen fyldt med de lækre søgeord som f.eks. ’børnetøj’, der optræder 20 gange.

Det er selvfølgelig ikke kun mængden af søgeord, der afgør sidens placering hos Google. Kigger vi igen på Kids-World afslører en søgning i SEO-værktøjet ahrefs.com, at netop denne side har over 150 indgående links. Et link er i udgangspunktet det samme som en anbefaling, og troværdige links ses derfor som et kvalitetsstempel hos Google. Linkbuilding er imidlertid et helt kapitel for sig, så vi vender i stedet tilbage til søgeordsanalysen.

Hvordan laver man en søgeordsanalyse?

Grundlæggende handler søgeordsanalysen om at finde ord, som du gerne vil findes på hos Google. Du kan naturligvis sætte dig ned med en kuglepen og begynde at skrive en masse ord op – produkter, producenter, tjenester etc. Ord du selv finder på, kan skam være gode nok, men der findes heldigvis også en række forskellige værktøjer, du kan benytte dig af.

Google

Det er naturligvis oplagt at starte hos Google, og her kan de relaterede søgning give nogle idéer. Når du har foretaget en søgning – f.eks. på ’børnetøj’ – kommer Google med forslag til relaterede søgninger. Disse findes i bunden af siden med søgeresultater. 

Når det gælder børnetøj, foreslår Google f.eks. ’danske tøjmærker til børn’, ’populære tøjmærker til børn’, ’tøj til børn 11-12 år’ og ’babytøj udsalg’. Herudover kommer også forslag til konkrete mærker og butikker.
soegeordsanalyse

Neil Patel: Ubersuggest

Ubersuggest er et fremragende værktøj til at finde potentielle søgeord, og så er det tilmed utroligt nemt at anvende. Du skal blot indtaste dit søgeord (keyword) – i dette tilfælde ’børnetøj’ – og sætte sproget til dansk. Herefter får du et overblik over det valgte keyword.

Under ’Search Volume’ kan du se hvor mange gange, der søges på det valgte ord hver eneste måned. Der er naturligvis blot tale om en (velkalkuleret) antagelse. Du kan også se hvor stor konkurrencen er om netop dette ord, ligesom du kan se hvad det forventes at koste, hvis du vil lave betalt markedsføring mod dette ord.

En anden sjov detalje er, at du kan se hvor mange indgående links top-10 resultaterne i Google i gennemsnit har.

Bevæger du dig ned i afsnittet ’Keyword Ideas’ kan du for alvor sætte skub i søgeordsanalysen. Her får du nemlig en lang række forslag til relaterede søgeord, ligesom du kan se hvor mange månedlige søgninger, der forventes for hvert enkelt ord eller sætning.

For børnetøj er forslagene f.eks. ’børnetøj udsalg’, ’billigt børnetøj’, ’brugt børnetøj’, ’børnetøj str’, ’økologisk børnetøj’ og ’børnetøj outlet’. Her kan du altså få mange gode idéer til søgeord.

I gratis-versionen af Ubersuggest kan du lave tre søgninger om dagen (pr. browser) ligesom du kun kan se de første 20 idéer til søgeord. Er det et værktøj der lyder interessant for dig, kan du overveje den betalte udgave, som byder på en lange række nyttige funktioner.

Sådan bruger du søgeordsanalysen

Søgeordsanalysen klarlægger hvilke ord, du kan vælge at fokusere på, når du laver indhold til din hjemmeside. Som det kunne ses i eksemplet med webbutikkerne, der sælger børnetøj, så udnytter både Kids-World og Magasin muligheden for at plante de udvalgte søgeord mange steder på siden.

I en periode var det – i forhold til SEO – fordelagtigt at vælge nogle få ord ud, og gentage dem i det uendelige på hjemmesiden. Sådan er det ikke længere – tværtimod. I stedet gælder det om at være strategisk i forhold til hvor, du placerer dine ’keywords’. Kan du få ordet med i overskriften, det første afsnit, nogle af underoverskrifterne og url’en, er du rigtig godt på vej.

Tidligere kunne der være stor forskel på, om du brugte entals- eller flertalsformen af dit søgeord, men det er – tilsyneladende – ikke helt så vigtigt i dag, hvor Googles robot er blevet langt bedre til at identificere søgetermerne. Således kender Google også til synonymer, og du behøver således ikke nævne et specifikt søgeord uforholdsmæssigt mange gange. Denne fremgangsmåde risikerer at forringe læsevenligheden, og netop læsevenlighed er et af de parametre, som Google vægter højt.
Google kender også til synonymer, så du behøver ikke nævne dit specifikke søgeord uforholdsmæssigt mange gange
Der findes ikke klare regler for, hvor mange gange et søgeord skal nævnes på en side, men benytter du dig af det populære SEO-plugin Yoast SEO, så kan programmet hjælpe dig med at identificere problemer med din tekst. Yoast kan f.eks. fortælle dig, hvor mange gange det vagte søgeord – eller søgeterm – optræder på din side, og du tildeles herefter en grøn, orange eller råd smiley afhængig af, hvor SEO-venlig din side er.

Fordele ved en søgeordsanalyse

Der er flere fordele ved at udføre en søgeordsanalyse. Med en grundig analyse bliver du f.eks. i stand til at opdage nye ord og emner, som kan inkluderes på din side. På denne måde kan du undgå de mest konkurrenceprægede ord. Det er trods alt bedre at ligge i toppen på søgefrasen ’økologisk børnetøj’ (såfremt det er det, du sælger) end at ligge på side 3 for en søgning på ordet ’børnetøj’.

Der er naturligvis ikke lige så mange, der søger efter ’økologisk børnetøj’ men det har sine fordele at satse på de mindre populære ord. Samtidig hjælper konkrete søgeord og -fraser til flere konverteringer. Brugere der søger efter ’økologisk børnetøj’ ønsker netop at tøjet skal være fremstillet på denne måde, og vil således være glad for at havne på din side. Men var søgningen blot på ’børnetøj’ leder brugeren måske i virkeligheden efter en kjole eller en et sæt undertøj.

Udover at du kan bruge søgeordsanalysen til at optimere dit eksisterende indhold, så kan du også få idéer til helt nye emner at skrive om. Jo bredere dit indhold er, desto flere søgninger kan lede kunderne ind i din butik.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

Sitemap
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram