Online marketing: 20 SEO-statistikker, du bør kende

Søgeordsoptimering (SEO) er et vigtigt emne for alle, der ønsker at få succes med online marketing. Med hvad er egentlig op og ned, når det kommer til SEO? Reglerne ændrer sig løbende, og det kan således være svært at afgøre hvilke SEO-tiltag, der fungerer bedst. Det, der fungerede i går, fungerer måske ikke i dag.

Hvad er SEO?

Online marketing handler om at sælge produkter og services på internettet. For at dette kan lade sig gøre, er det vigtigt, at brugerne – de potentielle kunder – kan finde frem til din virksomhed. For mange virksomheder repræsenterer søgemaskinerne den dør, der skal lede kunder ind i butikken. Søger en bruger på fodboldstøvler eller armbåndsure, er det vigtigt, at det er din virksomhed, der dukker op blandt søgeresultaterne.

SEO handler i grove træk om de tiltag, du kan gøre, for at få din hjemmeside så højt op i søgeresultaterne, som muligt. I denne sammenhæng tænkes udelukkende på de organiske søgeresultater, og altså ikke det sponsorerede indhold, som virksomheder kan betale sig til.
Men hvordan kommer man til at ligge i toppen af Googles søgeresultater? Google bruger hundredvis af forskellige algoritmer, som er med til at beslutte hvilke resultater, der vises til hvilke brugere. Desværre er disse algoritmer ikke tilgængelige for offentligheden – de er i stedet Googles beskyttede erhvervshemmelighed. En stor del af SEO handler derfor om at prøve sig frem, og se hvad der virker.

Nedenfor finder du 20 statistikker, der kan hjælpe dig med at optimere din digitale markedsføring og ranke højt i søgeresultaterne:

20 SEO-statistikker

1. Google står for 94,5% af danske internetsøgninger

(Kilde: Statcounter)

Den amerikanske søgemaskine står for hele 94,5% af de danske internetsøgninger på tværs af alle platforme (mobil, tablet og computer). Tallene er opgjort fra februar 2021 til februar 2022. Efter Google følger Bing med 3,5%, Yahoo! med 1% og DuckDuckGo med 0,5%. Kigger man udelukkende på mobilsøgninger i Danmark er Googles tal på svimlende 98%.

For at få succes med SEO skal du altså spille efter Googles regler. Det kan anbefales at benytte værktøjet Google Search Console, som kan give dig et brugbart indblik i Google-søgningerne og trafikken til din hjemmeside.

2. Der foretages 8,5 milliarder Google-søgninger hver dag

(Kilde: Internet Live Stats)

8,5 milliarder er et ubegribeligt tal, men understreger Googles størrelse. Tallet minder os også om, at der er tårnhøj konkurrence og de gode placeringer hos Google.

3. 15% af alle søgniner er nye for Google

(Kilde: Google)

Af de milliarder af søgninger der foretages hver eneste dag, er det nok overraskende for de fleste, at 15% af alle søgninger er nye for Google. Altså søgninger, som ikke tidligere har været foretaget på søgemaskinen.

I dit arbejde med SEO behøver du altså ikke udelukkende fokusere på eksisterende søgetermer. Disse termer er der ofte stor konkurrence omkring. Med så mange nye søgninger hver eneste dag, handler SEO også om at fokusere på nye og friske søgetermer.

4. Top-5 får 67,60% af alle klik

(Kilde: Zero Limit Web)

Det gælder om at være med i toppen. Faktisk får de fem øverste resultater 67.60% af alle klik. Det gælder derfor om at være vedholdende, kreativ og en smule heldig, hvis du gerne vil spille med om de mange klik.

5. Googles søgealgoritme anvender mere end 200 ’ranking’-faktorer

(Kilde: Backlinko)

Googles søgealgoritmer er omgærdet af en hel del mystik. Det er nemlig de færreste der ved præcis hvordan algoritmerne fungerer. Alligevel har SEO-eksperter verden over lavet lister (og tjekket dem meget mere end to gange) for at udpege magien ved rangeringen i søgeordsoversigten (SERP’en).

Backlinko har gjort et godt stykke arbejde med at holde denne liste opdateret, og den er virkelig omfattende. Heldigvis er der også mange klassiske og lavthængende frugter på SEO-træet, som du nemt kan kaste dig over.

6. Kvalitetsindhold og linkbuilding er de vigtigste ’ranking’-faktorer

(Kilde: Search Engine Watch)

Det kan godt betale sig at producere kvalitetsindhold. I hvert fald hvis man skal tro Andrey Lipattsev, Search Quality Senior Strategist hos Google. Ifølge Lipattsev er kvalitetsindhold og kvalitetslinks de væsentligste faktorer som Google benytter, når de skal placere din hjemmeside i søgeresultaterne. Selvom Lipattsevs udtalelser stammer tilbage fra 2016, virker det fortsat sandsynligt at det netop er disse områder, du bør fokusere på.

Producerer du indhold af høj kvalitet er det ikke blot til gavn for dine placeringer hos Google, men også for de personer, der rent faktisk besøger din side. Er din side fyldt med godt indhold, er det også lettere at skaffe links til siden.

7. 57 % af marketingcheferne ser udvikling af indhold på siden som den mest effektive SEO-taktik

(Kilde: Content Marketing Institute)

Indhold er den vigtigste faktor, når det gælder SEO – i hvert fald hvis man spørger et udsnit af de ansvarlige marketingchefer. Og her gælder det altså ikke blot om at stoppe tilpas mange nøgleord ind i teksterne. Kvalitet handler også om dybde, hvilket bl.a. kan ses ved at gennemsnitslængden på de sider der ligger i toppen hos Google bliver længere år for år.

8. Top-resultaterne hos Google indeholder i gennemsnit 2.416 ord

(Kilde: serpIQ)

Kvaliteten af dit indhold afgøres naturligvis ikke udelukkende at længden på din tekst, og det er således svært at svare på, hvor lang en tekst du behøver for at gøre Google (og dine brugere) tilfreds. En tommelfingerregel må dog være, at teksten skal besvare alle de spørgsmål, som dine læsere (og dermed også Googles robotter) måtte have.

Flere SEO-eksperter har afvist tekstlængdens betydning for placeringen i søgeresultaterne, men tallene viser ikke desto mindre, at top-indholdet i gennemsnit har mere end 2.400 ord. Af denne grund kan du med fordel stræbe efter at producere indhold med 2.000+ ord.
Jo mere omfattende dit indhold er, desto større er chancen også for, at andre hjemmesider skulle få lyst til at linke til dit indhold.

9. 91% af alle hjemmesider får aldrig organisk trafik fra Google

(Kilde: Ahrefs)

Et interessant studie udført af Ahrefs i 2018 viste at over 90% af alle verdens hjemmesider ikke opnår trafik fra Google. Det betyder i praksis, at disse hjemmesider kun kan findes, hvis brugerne skriver den eksakte adresse ind i søgefeltet.

At så mange sider aldrig får trafik, skyldes primært, at de ikke har indgående links (de såkaldte backlinks). Studiet fra Ahrefs konkluderer nemlig, at det ikke er en sides samlede mængde af ord, men nærmere antallet – og ikke mindst kvaliteten – af backlinks, der er afgørende for, hvordan en side klarer sig i søgeresultaterne.

10. 55,24% af alle hjemmesider har ikke et eneste ’backlink’

(Kilde: Ahrefs)

I det samme studie fra Ahrefs fremhæves det, at hele 55,24% af alle hjemmesider ikke har et eneste indgående link. Herudover har 30% af de analyserede hjemmesider blot tre eller færre backlinks. Dette studie åbenbarer altså et stort potentiale for virksomhedernes marketing-medarbejdere, som potentiel kan udkonkurrere deres konkurrenter gennem ganske simpel linkbuilding.

11. #1 i søgeresultaterne hos Google har 3,8 gange flere indgående links end de øvrige resultater

(Kilde: Backlinko)

Indgående links er vigtige, og Backlinkos studie viser at resultatet, der indtager førstepladsen hos Google, i gennemsnit har 3,8 gange flere indgående links end de resultater, der ligger på pladserne 2 til 19.

12. Top-4 faktorer for gode Google-placeringer: Direkte besøg på hjemmesiden, tid brugt på siden, sider pr. session og ’bounce rate’

(Kilde: SEMrush)

Ifølge et studie fra SEMrush er ovenstående fire elementer de væsentligste, når det gælder om at opnå gode placeringer hos Google. Direkte besøg på hjemmesiden gælder brugere, der skriver adressen på din hjemmeside direkte ind i adressefeltet, mens ’tid på siden’ er den tid, som en bruger tilbringer på din hjemmeside.

Sider pr. session dækker over antallet af undersider, som brugeren klikker sig rundt på under besøget, mens ’bounce rate’ handler om antallet af brugere, der klikker sig væk fra din hjemmeside uden at besøge flere af dine sider.

Kvalitetsindhold er vigtigt, fordi det potentielt sørger for måske at brugerne tilbringer længere tid på din side, men det er også vigtigt at du har styr på sidens interne links. Interne links fungerer som vejskilte på din hjemmeside, og sørger for at brugerne kan navigere rundt. Jo flere af dine undersider brugerne besøger, desto bedre er det (ifølge SEMrush) for din Google-placering.

13. I 2021 kom 54% af verdens onlinetrafik fra mobiltelefoner mens 43% kom fra computere

(Kilde: Techjury)

Mobiltelefonen har for længst overhalet computeren, når det gælder online trafik. De fleste af os foretrækker at benytte vores smartphone, når vi skal på søge på internettet og bruge sociale medier.

Af denne grund begyndte Google i 2021 at anvende deres ’Mobile First’-indeksering. Med denne metode kigger søgemaskinen udelukkende på mobilversionen af en hjemmeside i forhold til indekseringen, og det gælder derfor om at have en mobilvenlig side.

Inden du laver hele din hjemmeside om for at tilfredsstille mobilbrugerne, bør du dog kigge på data fra din hjemmeside. Bruger du Google Analytics kan du se hvilke enheder dine brugere kommer fra. Måske anvender de fleste af dine brugere fortsat en computer, når de besøger din side. Uanset hver er det dog vigtigt, at din hjemmeside er mobilvenlig.

14. I 2025 forventes det, at 73% af brugerne udelukkende vil benytte mobiltelefonen for at gå på internettet

(Kilde: CNBC)

Om få år vil næsten tre fjerdele af internettrafikken komme fra mobiltelefonen, og det er således en god idé at forberede den mobilvenlige version af din hjemmeside. Det kan du f.eks. gøre ved at benytte et ’responsivt’ design, hvor siden automatisk tilpasser sig brugerens skærmstørrelse.

15. 36% af SEO-eksperterne mener at overskrift / ’title tag’ er det vigtigste SEO-element

(Kilde: Databox)

Det koster mange ressourcer at skabe godt og fyldigt kvalitetsindhold til din hjemmeside, men det er altså ikke kun brødteksten, du skal bruge tid på. Overskriften / artiklens ’title tag’ er – ifølge SEO-eksperterne – et yderst vigtigt element, som du derfor skal overveje grundigt. Den skal nemlig være SEO-venlig.

Din overskrift bliver ikke blot opfanget af søgemaskinerne, men potentielt også af sociale medier, nyhedsbreve og i alle de indgående links, som din artikel forhåbentlig får.
Overskriften spiller naturligvis også en rolle, når du skal forsøge at få brugerne til at klikke sig ind på din side. Brug derfor tid på at finde den overskrift som både appellerer til fysiske brugere og digitale SEO-robotter.

16. 69,7% af alle søgninger indeholder minimum fire ord

(Kilde: Ahrefs)

De fleste brugere er ikke på jagt efter søgefraser på et eller to ord – i deres søgen efter relevant indhold bruger de gerne fire eller flere ord. Disse søgninger kaldes populært ‘long-tail keywords’.

Formålet med at bruge flere ord i søgningerne er at få så specifikke resultater, som muligt. Resultater, som svarer præcist på det, brugerne spørger om. Dette ønske kan du med fordel tage højde for, når du producerer indhold til din hjemmeside.

17. Søgninger med ‘long-tail’ søgeord har en klik-rate der er 3% til 5% højere end øvrige søgninger

(Kilde: Smart Insights)

Hvordan kunne en ’long-tail’ søgning se ud? En klassisk søgeterm kunne f.eks. være ’SEO’ eller ’Seo statistik’ mens ’long-tail’-søgning kunne være ’SEO statistik til markedsføring 2022’. En ’long-tail’ søgning er som regel mere specifik, og afspejler i højere grad brugerens motivation for at foretage netop den søgning.

Jo længere søgefrasen bliver, desto større er ønsket om specifikt indhold, opdateret og velskrevet indhold. Er du i tvivl om, hvordan du skal skabe længere søgefraser? Overvej de fem væsentligste spørgsmål, så dine kunder kunne finde på at stille.

Ønsker du placeringer med søgefrasen ‘SEO strategi’, så kan du f.eks. overveje at benytte dig af følgende ’long-tail’ søgeord:

Hvordan skaber man en SEO strategi?
Hvad er en SEO strategi?
Hvordan får min hjemmeside flere besøgende?
Hvad koster en SEO strategi?
Hvad får jeg ud af at have en SEO strategi?

18. 70% af marketingcheferne vurderer at SEO er mere effektivt end PPC

(Kilde: Databox)

Allerførst: Hvad er PPC? PPC er en forkortelse for ’Pay Per Click’ – den særlige afregningsmodel, som ofte anvendes indenfor online marketing og online-annoncering. Marketingscheferne i undersøgelsen fra Databox vurderer at virksomhederne generelt bliver bedre og bedre til at anvende SEO, og at der efterhånden opnås bedre resultater baseret på SEO end PPC.

Herudover har SEO den klare fordel, at det er en langsigtet strategi, der med stor sandsynlighed vil skabe mange (og gode) resultater på den lange bane, mens kampagner baseret på PPC udelukkende giver virksomhederne et kortvarigt ’boost’.

PPC skal nok skaffe trafik til din hjemmeside så længe du betaler for det, men lige så snart du standser betalingen, forsvinder kunderne. Sådan går det ikke hvis du har gjort en grundig indsats med SEO.

19. Opdatering og genudgivelse kan øge trafikken med op til 106%

(Kilde: HubSpot)

Ved at opdatere dine ældre blogindlæg og artikler med nyt indhold og billeder kan du øge trafikken markant. Der er ofte et større arbejde forbundet med at producere nyt indhold, ligesom det kan tage lang tid inden det nye indhold finder sin naturlige placering i søgeresultaterne hos Google.

Netop af denne grund, kan det vise sig at dine ressourcer kan bruges bedre ved at opdatere og genudgive eksisterende materiale. Har du ældre indhold på din side, som viser dalende besøgstal, er det altså værd at gå indholdet igennem.

20. Google viser billeder i forbindelse med 27,9% af alle søgninger

(Kilde: Moz)

Internetbrugere elsker billeder. Vi afkoder billeder langt hurtigere end vi afkoder tekst, og billeder kan således hjælpe os med at danne et hurtigt overblik over et område. Herudover bidrager visuelle sociale medier som Pinterest og Instagram med at holde interessen for billeder helt i top.

Du kan få flere klik ved at Vil du have dine billeder til at ranke hos Google, bør du bl.a. sørge for at udfylde en SEO-venlig metatekst samt alt-tekst til billedet. Googles robot kan ikke afkode visuelt indhold, så robotten er afhængig af, at du fortæller den hvad der er på billedet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

Sitemap
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram