LinkedIn Lead Gen: B2B virksomheders’ bedste værktøj til nye leads

Hvad er et lead?

Hvis du ikke er helt inde i alle salgstermer, kan ordet ’lead’ måske være ukendt for dig. Leads, også kaldet kundeemner på almindeligt dansk, er alle de personer eller virksomheder, du har noget information om (oftest er det en e-mail, men det kan også være telefonnummer eller lignende). 

Med denne information, vil man så prøve at gøre den potentielle kunde/virksomhed til en reel, betalende kunde i din virksomhed. Dette sker oftest igennem e-mail kampagner og lignende.

Hvorfor LinkedIn fremfor Facebook?

Facebook er også et stærkt medie at generere leads på (og generelt bare at markedsføre sig på), men Linkedin har alligevel nogle områder, som gør, at det kan være bedre at markedsfører sig her end på Facebook. Linkedin viser nemlig langt bedre resultater for B2B (Business to Business) virksomheder:

- 52% af alle virksomheder siger, at Linkedin er den mest indflydelsesrige kanal i deres research proces

Sælger din virksomhed ydelser til andre virksomheder, er der altså rigtig god grund til at være til stede på Linkedin.

Hvad er Linkedin Lead Gen, og hvad kan det?

Linkedin Lead Gen er LinkedIns svar på Facebook Lead Ad. Det er altså en annonceform, som har til formål at gøre det så nemt som muligt for brugeren at tilmelde sig et nyhedsbrev. Dette nemme består i, at brugeren kan tilmelde sig nyhedsbrevet uden at skulle forlade Linkedin.

Samtidig er det en meget simpel formular, man skal udfylde (den er endda tit udfyldt automatisk), som ligeledes er optimeret til brug på mobil. Man behøver således ikke at sidde og rode rundt i små checkbokse på en landingsside.

- Linkedin Lead Gen får 5 gange højere konverteringsrate end en almindelig landingsside

Linkedin er oplagt til B2B

Men hvorfor bør man så bruge Linkedin fremfor Facebook, når Facebook har de fleste brugere? Det er lige præcis den mindre brugerbase, der kan gøre Linkedin Lead Gen til et stærkere værktøj. Det er ikke nemlig ikke alle mennesker, der er på Linkedin.

Personer, der er på Linkedin, er der ofte i en forretningskontekst, og leder derfor i højere grad efter gode løsninger end folk på eksempelvis Facebook. Samtidig kan du også lave professionsbaserede målgrupper på LinkedIn, så du bliver i stand til at ramme de personer i en virksomhed, der kunne være interesseret i dit produkt.

- Linkedin er over 2,5 gange mere effekt for B2B virksomheder til at genererer leads end nogen anden social medie-platform

Hvad skal min Linkedin Lead Gen indeholde?

Her kommer lige nogle ting, som du bør have med, for at opnå de bedste resultater i forbindelse med en Linkedin Lead Gen-annonce.

Giv noget igen for brugerens e-mailadresse

Dette er noget, som vi nærmest altid anbefaler. Du vil opleve en langt højere konverteringsrate, hvis du eksempelvis giver en demo-prøve til gengæld for brugerens mailadresse. Samtidig kommer brugerne også til at opleve dit produkt, hvilket gør det nemmere at omdanne dem til betalende kunder i din virksomhed.

Hav altid et billede eller en video med i din annonce

At have et relevant billede eller en video, som er relevant i forhold til dit produkt, kan være et godt redskab til at få folk til at stoppe op og forholde sig til din annonce. At brugerne stopper op ved din annonce, er altafgørende for at du kan generere leads.

Hold det kort

Stil gerne et spørgsmål i overskriften, eller kom med en kort beskrivelse af dit produkt, men det er bare vigtigt at teksten bliver skåret ind til benet. Pointen med en Linkedin Lead Gen-annonce er, at det skal være så nemt og hurtigt for brugeren som overhovedet muligt. Derfor må du ikke risikere at tabe brugerens interesse med for lange tekster.

Stil kun de absolut mest nødvendige spørgsmål

Dette punkt kommer i forlængelse af det ovenstående, men vigtigheden kan næsten ikke overdrives. Stiller du for mange spørgsmål, kan det hurtigt blive en barriere, og du vil ofte opleve store tab i sin konverteringsrate, hvis du stiller for mange spørgsmål.

Hvis du har spørgsmål, hvor du anser svaret som virkelig nyttig information, så bør du så vidt muligt lave dropdown valgmuligheder, fremfor skrive-selv felter, da det øger brugervenligheden.

Kort opsummering og sværhedsgrad

Skal du bruge Linkedin eller Facebook? Hvis din virksomhed er B2B (Business to Business) så brug Linkedin, hvis den er B2C (Business to Customer) så brug Facebook. Dette er selvfølgelig simplificeret, så du bør altid tage udgangspunkt i din egen virksomhed, og finde ud af hvad der fungerer bedst.

I forhold til sværhedsgraden, så er selve det at sætte en Linkedin Lead Gen op relativt nemt. Hvis du til gengæld gerne vil have det helt optimale ud af dine annonceringspenge, skal du sætte dig godt ind annoncering og den medfølgende statistik. Her er det nemlig en god idé at udføre de forskelle tests, der er nødvendig for at finde den rigtige løsning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram