Linkedin annoncering

Overvejer du at annoncere på Linkedin? Der er mange (gode) grunde til at vælge den populære platform som udgangspunkt for din næste markedsføringskampagne – specielt hvis din virksomhed beskæftiger sig med B2B-markedet. I denne guide kan du få nyttige tips og idéer til annoncering på Linkedin ligesom du kan blive klogere på hvordan platformens lead generering fungerer.

Hvorfor vælge Linkedin som platform for dine annoncer?

Linkedin er en fremragende platform, hvis du gerne vil nå ud til specifikke målgrupper. Alle virksomheder og erhvervspersoner er efterhånden til stedet på Linkedin, og bedre endnu: De bruger platformen aktivt. Linkedin har ry for at være et seriøst socialt medie – et professionelt værktøj – som dagligt anvendes af tusindvis af virksomheder, erhvervsledere og medarbejdere. På denne måde adskiller Linkedin sin fra andre populære sociale medier som Facebook og Instagram.

I linkedins store netværk kan man dele viden, bede om hjælp og holde sig opdateret på de nyeste trends indenfor sin branche, ligesom man kan opretholde kontakten med tidligere kollegaer, kunder og samarbejdspartnere. 

Netop fordi Linkedin er bygget op omkring virksomhed, organisationer, jobs og karriere, så er platformen perfekt, hvis du gerne vil ramme andre virksomheder (og beslutningstagere i erhvervslivet) med din markedsføring. Linkedin er nemlig kongen af B2B marketing.
Årsager til Linkedin annoncering:
Et professionelt værktøj rettet mod erhvervslivet
Mulighed for at ramme præcist definerede målgrupper
Annoncer 'støjer' ikke i brugernes feed
Linkedin-'leads' er mere værdifulde
Mulighed for at analysere data med 'Insight'

Hvem kan lave Linkedin annoncering?

I udgangspunktet kan alle virksomheder naturligvis reklamere på Linkedin, men platformen er mest oplagt hvis du beskæftiger dig med B2B-markedet. Når det gælder B2B-virksomheder, så vælger hele 91% af virksomheder Linkedin som deres primære markedsføringskanal, ligesom platformen vurderes som den mest effektive til at generere ’leads’ (kundeemner). 

Ifølge de seneste statistikker, så kommer 80% af alle leads, som er genereret på sociale medier, fra Linkedin. Til sammenligning er tallet blot 6,7% for Facebook.

Da Linkedin handler om virksomheder, der kommunikerer med virksomheder og/eller medarbejdere, så kan platformen siges at have et stærkt forretningsmæssigt fundamentet. Af denne grund ’støjer’ annoncer på Linkedin ikke lige så meget, som de kan gøre på andre sociale medier – f.eks. Facebook og Instagram. Som bruger registrerer man ikke altid, hvornår et indlæg er en reklame, fordi firmalogoer, slogans og erhvervsnyheder simpelthen fylder så meget.

Ulempen er imidlertid, at det kan være svært at skille sig ud fra mængden. Alt på Instagram handler nemlig om virksomheder og karriere, og du skal passe på at dit budskab – som bl.a. kan optræde som sponsoreret indhold i brugernes feed – ikke forsvinder i mængden.

Når Linkedin alligevel er et fremragende værktøj til annoncering skyldes det muligheden for at ramme dine målgrupper meget præcist. Da Linkedins brugere (eller medlemmer) ofte har uploadet det meste af deres CV og på denne måde er forbundet til konkrete virksomheder, brancher og erhvervspersoner, så ved Linkedin ekstremt meget om sine brugere. Disse informationer er guld værd for Linkedin og for dig, der overvejer at bruge platformen til markedsføring.

Annoncering på Linkedin er oplagt til branding af din virksomhed, til at skaffe flere (og bedre) leads og til at få flere besøgende på din hjemmeside / webshop. Ved at målrette dine kampagner, kan du ramme de helt rigtige brugere og få det optimale ud af dine annoncekroner.

Hvad koster Linkedin annoncering?

Prisen for annoncering på Linkedin afregnes primært i forhold til klik eller visninger. Det betyder, at du enten betaler et beløb hver gang en bruger klikker på din annonce, eller et beløb, når din annonce har haft et bestemt antal visninger (f.eks. 1.000 visninger). Hvilket beløb du konkret ender med at skulle betale, afgøres af en auktion. Du angiver selv kriterierne for auktionen (herunder dit maksimale budget), når du opretter en annoncekampagne i Linkedins Kampagneadministrator.

Da der findes tre forskellige annonceringsstrategier på Linkedin, og typen af strategi kan have stor betydning for prisen på din kampagne mens også for antallet af visninger eller konverteringer (alt efter hvad du ønsker). De tre budstrategier er henholdsvis ’maksimal levering’, ’omkostningsmål’ og ’manuel budgivning’.

Forskellen på budstrategierne består primært i hvor meget indflydelse du vil have som annoncør, og hvor meget du vil overlade til Linkedins robotter og data. Annonceringen kan optimeret til klik, eksponeringer, rækkevidde, leads eller konverteringer, alt efter hvad der passer bedst til din situation. Du kan læse mere om de forskellige budstrategier her.

Højere priser end på Facebook

Det kan være dyrt at annoncere på Linkedin. Klikpriserne er generelt højere, end de er på Facebook og Google. Du skal derfor være ekstra grundig, når du laver dit forarbejde, så du ikke ender med at kaste penge ud ad vinduet.

Når det gælder kampagner andre steder på internettet – f.eks. hos Google – er det ofte en god idé at prøve sig frem, og på den måde finde ud af, hvad der virker hen ad vejen. Sådan en strategi er ikke altid den bedste på Linkedin, da priserne er markant højere.

Tænker du annoncestrategien som en tragt, så starter du gerne med den brede ende når du reklamerer hos Google gennem servicen Google Ads. Her kan du have en bred målgruppe til at starte med, og efterhånden som du finder ud af hvordan brugerne interagerer med din kampagne – og hvilke brugere der resulterer i flest konverteringer – kan du indsnævre målgruppen.

Tragtmodellen for Linkedin kan vendes om, så du starter i tragtens smalle ende, og langsomt breder målgruppen ud – hvis der skulle være behov for det. Denne fremgangsmåde kræver naturligvis at du ved en del om din målgruppe, inden du sætter annonceringen i gang, men her kan Linkedins egne data om brugerne hjælpe dig godt på vej (mere om dette i afsnittet Matched Audiences).

Hvilke former for annoncering findes der på Linkedin?

Der er mange muligheder for at lave annoncering på Linkedin – faktisk så mange, at det kan være svært at bevare overblikket, og ikke mindst vurdere hvilken form, der vil passe bedst til din situation. Du bør således overveje din strategi grundigt, inden du beslutter dig for en specifik annonceringsform.

Nedenfor kan du læse om nogle af de mest populære former for annoncering på Linkedin. Alle former kan bruges til at sprede dit budskab, men nogle kan være bedre end andre, hvis du vil ramme en bestemt målgruppe.

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold (også kendt som native ads) i brugernes feed er en af de mest klassiske annoncevarianter på Linkedin. I udgangspunktet ligner det sponsorerede indhold de almindelige opslag. Forskellen er blot, at det sponsorerede indhold får tilføjet prædikatet ’Promoveret’ på dansk eller ’Promoted’ på engelsk, så brugerne kan se, at det drejer sig om reklame.

Sponsoreret indhold er en populær annoncekategori, og indholdet kan sættes op på flere forskellige måder – f.eks. som et enkelt billede, som en karrusel med flere billeder, videoer og meget mere.

Sponsorerede beskeder

En anden populære annoncetype er sponsorerede beskeder (Sponsored Messaging). Her kan din virksomhed sende beskeder direkte til Linkedin-medlemmernes indbakke. Der findes begrænsninger for hvor mange og hvor ofte du kan sende denne slags beskeder.

At benytte sponsorerede beskeder kan lyde som en offensiv markedsføring, men faktisk viser undersøgelser, at 89% af kunderne foretrækker at virksomheder benytter denne annonceringsform. Af denne grund er det bemærkelsesværdigt, at blot 48% af virksomhederne gør brug af denne mulighed.

Tekstannoncer

Klassiske tekstannoncer vises i toppen og i højre side af Linkedins browservindue – i desktop-versionen og altså ikke på mobiltelefoner. Tekstannoncerne henvender sig således til modtagere, der sidder foran en computer. Det er således et professionelt segment, du kan række ud efter gennem tekstannoncer. Tekstannoncer er billigere end da øvrige annoncekategorier, og vil du kaste et bredt net ud i håbet om at fange ’leads’ kan tekstannoncerne være et godt supplement uden at de vil spolere dit budget.

Dynamiske reklamer

Den sidste annonceringskategori er de dynamiske reklamer. De dynamiske Linkedin reklamer optræder i højre del af siden, og taler direkte til brugerne gennem en udpræget personificering. Når den dynamiske reklame popper op i brugerens feed, kan brugerens personlige detaljer som navn, foto, jobtitel etc. sættes direkte ind i reklamen.

På denne måde gøres reklamen mere personlig, og den kan således tiltrække sig mere opmærksomged. Ligesom med de sponsorerede beskeder, kan de dynamiske reklamer opleves som en relativt offensiv markedsføring, og du skal naturligvis overveje om denne form for annoncering er den bedste for din virksomhed. Det er desuden muligt for brugerne at deaktivere dynamiske reklamer under Linkedins indstillinger.

Sådan finder du leads på Linkedin

På B2B-markedet gælder det ofte om at indsamle leads eller kundeemner, som på sigt kan kaste penge af sig. Annoncerne handler altså sjældent om at sælge ét konkret produkt, men om at få adgang til de digitale indbakker hos de rigtige mennesker. Kort sagt; at få de rette brugere til at skrive sig op til dit nyhedsbrev.
Når du skal indsamle leads, kan du – med Linkedins store netværk af data – målrette din kampagne mod konkrete virksomheder og brancher, men også mod de professioner og/eller kvalifikationer, som Linkedin-brugerne har angivet i deres profil. Herudover kan du naturligvis vælge klassiske demografiske parametre som geografi, aldersgrupper, køn og meget mere.

Du kan dog også rette kampagnen mod personer, der har tidligere har besøgt din hjemmeside, personer der har interageret med virksomhedens Linkedin-profil eller personer hentet blandt dine e-mail-kontakter. Det kan alt sammen klares med Linkedins Matched Audiences.

Matched Audiences

Uanset om du vil pleje dine varmeste leads, fange eksisterende kunder, engagere brugere, der tidligere har besøgt din hjemmeside, eller finde personer, der matcher en målgruppe, der allerede er bekendt med din virksomhed, så kan du med fordel benytte Linkedins særlige annoncemålretning, Matched Audiences.

Matched Audiences giver dig mulighed for at kombinere dine unikke virksomhedsdata med Linkedins professionelle data. Du kan således udnytte de markedsføringskanaler og informationer, du allerede opbygget / indhentet til at konstruere en ny marketingstrategi. Med Matched Audiences kan du bl.a. kaste dog over ’retargeting’, målrette kampagner mod dine e-mailkontakter, målrette kampagner mod udvalgte virksomheder eller skabe såkaldte look-alikes til din markedsføring.

Retargeting

’Retargeting’ er et vigtigt begreb, når du skal lave annoncering på Linkedin. Retargeting handler om at udvælge en målgruppe, som allerede har været i kontakt med din virksomhed – f.eks. ved at have besøgt din hjemmeside, have tilmeldt sig et nyhedsbrev eller have interageret med dine opslag på Linkedin. Denne strategi er utrolig smart, da du kan fokusere på brugere, som allerede har udvist interesse for din virksomhed, dine produkter eller dine ydelser.

For at benytte Linkedins retargeting skal du installere et såkaldt LinkedIn Insight Tag. Det er et lille stykke kode, som skal indsættes på din hjemmeside. Du kan få adgang til Insight Tag ved at logge ind på Linkedin, vælge ’Kampagneadministrator’, klikke på ’Kontoressourcer’ og herefter ’Insight Tag’.

Ved hjælp af cookies sørger koden for at registrere, hvem der besøger din side. Selvom du ikke ønsker at gøre brug af muligheden for retargeting nu, kan det anbefales at installere Insight Tag, da koden kan berige dig med mange interessante data.

Email-kontakter og Lookalike Audiences

Retargeting er naturligvis en fantastisk mulighed, men Matched Audiences byder også på andre nyttige funktioner. Bruge f.eks. din liste med e-mailadresser for brugere, der er tilmeldt dit nyhedsbrev. Da du helt sikkert allerede har sådan en liste – eller hurtigt kan lave et udtræk – så er denne mulighed ganske overskuelig.

Når du har listen, kan du uploade den i Matched Audiences, og herefter målrette markedsføringen til netop denne gruppe – eventuelt baseret på, hvor i købeprocessen, de befinder sig. Dette er en oplagt fremgangsmåde, hvis du ønsker at vinde tabte kunder tilbage.

Muligheden for de såkaldte ’Lookalike Audiences’ er også rigtig smart: Her kan du nemlig målrette din markedsføring til personer som ligner dine eksisterende kunder. Hvis to Linkedin-brugere ligner hinanden på en række parametre, og den ene besøger din virksomheds hjemmeside, så er det også sandsynligt at brugerens dobbeltgænger / ’lookalike’ kunne have samme interesse.

Sådan får du brugerne til at tilmelde sig

Når du er på jagt efter leads på Linkedin – eller en hvilken som helst anden platform – er den største udfordring ikke at finde frem til de interessante leads, man derimod at få brugeren til at reagere. Konverteringsraten er ofte meget begrænset for annoncer, og det kræver gerne mange visninger for at opnå det ønskede antal interaktioner. 

Vil du gerne have brugernes opmærksomhed og faktisk få dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev? Ofte kan det være en god idé at give brugerne noget til gengæld for deres mailadresse. Find gode råd til hvordan du får flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev her.

Test din linkedin annoncering

Fungerer din Linkedin-annoncering som den skal? Det er altid en god idé at holde et vågent øje med dine kampagner. Selvom det ser ud til at alt er i den skønneste orden, kan det sagtens være muligt at optimere annonceringen. Det primære råd: Foretag altid tests løbende.

• Test flere formuleringer / budskaber for at se, hvilken formulering der passer bedst til din målgruppe.

• Brug en A/B-test for at optimere målretningen. Dette kan gøres ved at du opretter en kampagne, duplikerer den, og ændrer målretningskriterierne lidt. Når du herefter kører begge kampagner, finder du ud af, hvilke parametre der er mest effektive for din virksomhed.

• Inkluder 3-4 annoncevarianter i hver kampagne. Kampagner med flere annoncer når normalt ud til flere personer i din målgruppe.

• Gør status efter 1-2 uger og sæt annoncen med mindst interaktion / færrest konverteringer på pause, og udskift den med en ny annonce. Over tid vil dette forbedre relevansen og scoren for dine annoncer, hvilket vil hjælpe dig med at vinde flere bud i Linkedins auktioner.

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

Sitemap
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram