Linkedin kursus

Linkedin bryster sig af at være verdens største professionelle netværk. Her kan virksomheder finde nye kunder, lede efter ideelle kandidater til jobåbninger, og øge kendskabet til brand og produkter. Privatpersoner kan ligeledes benytte platformen til jobsøgning, research, og til styrke deres netværk. 

For både virksomheder og enkeltpersoner fungerer Linkedin som et professionelt udstillingsvindue. Udnyt vinduespladsen til at vise hvem du er, og del interessant indhold, som skaber opmærksomhed omkring din profil!

Uanset om du er helt ny på Linkedin eller tæt på at være ekspert, så kræver det en stor indsats at holde sig opdateret på platformens mange funktioner. Et Linkedin kursus kunne være vejen til succes. Det gælder nemlig om at holde tungen lige i munden, hvis du vil udnytte alle de mange funktioner bedst muligt – f.eks. til rekruttering, markedsføring eller jobsøgning. 

Linkedin handler i udgangspunktet om at opbygge og ikke mindst vedligeholde professionelle netværk, men det er ikke nødvendigvis så let som det lyder. I denne guide / dette korte linkedin kursus finder du tips og forslag til de bedste strategier på Linkedin. Du kan desuden finde inspiration og deltage i det gratis Linkedin kursus på linkedinsider.dk

Linkedin kursus for virksomheder

Linkedin er mere – og andet – end en rekrutteringsplatform. Hver dag logger over 600 millioner mennesker ind på Linkedin, og de kommer ikke alle samme for at finde et nyt job. Brugerne – virksomheder og privatpersoner – anvender bl.a. Linkedin til at dele information, tilegne sig ny viden, holde kontakten med personer i netværket, deltage i relevante seminarer og meget mere.

Linkedin er et sociale medie, og sociale medier er drevet af interaktion. På denne måde minder Linkedin mere om en blog end en hjemmeside, og driver du en virksomhed, kan interaktionen med dine (potentielle) kunder være guld værd. 

91% af alle B2B-virksomheder vælger Linkedin som deres primære markedsføringskanal, og platformen vurderes ligeledes som den mest effektive, når det gælder om at generere ’leads’ (kundeemner). 80% af alle leads genereret på sociale medier kommer fra Linkedin, mens tallet blot er 6,7% for Facebook. Se flere statistikker her.
5 klassiske formål med at bruge Linkedin:
At øge kendskabet til din virksomhed
At skaffe ’leads’ (kundeemner)
At drive relevant trafik ind på din hjemmeside
At rekruttere nye medarbejdere
At promovere begivenheder og events
På LinkedIn har virksomheder direkte adgang til kunder, konkurrenter, investorer og potentielle medarbejdere. Platformen giver dermed en unik indsigt i markedet – særligt hvis din virksomhed retter sig mod B2B. Med den rette markedsføringsplan kan du effektivt nå dine mål, uanset om det drejer sig om at styrke kendskabet til dit brand eller skaffe konkrete kundeemner.

Markedsføringsplan på Linkedin

Linkedin er et markedsføringsværktøj, og vil du have succes på Linkedin, kræver det derfor en god markedsføringsplan. Mange brugere – både privatpersoner og virksomheder – benytter ikke en plan, når det handler om at skabe indhold på Linkedin. I stedet kommer der opslag i mange forskellige retninger, og kernefortællingen drukner i tilfældige opslag og delinger uden formål.

Forslaget i dette Linkedin kursus er at der lægges en overordnet plan og strategi. Det er en nødvendighed, hvis du – og din virksomhed – skal få succes på Linkedin. En plan er ekstra vigtig, hvis I er flere personer, der laver indhold til virksomhedens Linkedin-side. Det kræver nemlig koordinering, hvis flere personer skal få virksomhedens til at tale med én stemme. 

Du kan med fordel udarbejde en guide til de ansvarlige medarbejdere, som konkret beskriver hvordan der skal kommunikeres på Linkedin-profilen.

Det første skridt i en markedsføringsplan er naturligvis at opstille en række mål. Hvad vil du opnå, og hvordan vil du komme dertil? Det kan være en fordel at din målsætning rent faktisk kan måles – f.eks. flere leads (evt. et bestemt antal eller procent) eller flere besøg på din hjemmeside – men det er naturligvis ikke et krav. Et øget kendskab til din virksomhed eller brand kan være sværere at måle, men er en lige så legitim målsætning.

Det tager tid at opbygge en god og troværdig Linkedin-profil med et stort netværk. Her er 5 forslag til hvordan virksomhedens netværk kan vokse på rekordtid:
Sådan får du virksomhedens netværk til at vokse

Medarbejderprofiler

Sørg for at alle virksomhedens medarbejdere har en privat Linkedin-profil og følger virksomheden

Send invitationer

Inviter kunder og samarbejdspartnere til siden. Gør reklame for jeres Linkedin-tilstedeværelse på hjemmeside, blog, nyhedsbreve mm.

Del, del, del

Del andre brugeres indhold. En billig, hurtig og ikke mindst effektiv måde at skabe opmærksomhed. Ser du et opslag, som er relevant for din branche, så er det oplagt at dele opslaget sammen med en kort og præcis kommentar.

'Tag' dine forbindelser

Benyt muligheden for at ’tagge’ virksomhedens forbindelser, hvis det er relevant for opslaget.

Social proof

Gå på jagt efter ’social proof’: Du kan opfordre dine kunder og klienter til at skrive en anmeldelse / anbefaling af din virksomhed. Disse anbefalinger kaldes ’social proof’ og er meget værdifulde. Du kan også med fordel skrive anmeldelser og anbefalinger til andre.

Virksomhedens Linkedin profil

Det er vigtigt, at virksomhedens Linkedin profil fremstår indbydende, professionel og opdateret. Du har kun én chance for at gøre et godt førstehåndsindtryk, og derfor kan du med fordel lægge lidt ekstra kræfter i virksomhedens profil, så alt spiller. Alternativt kan du blive klogere ved at benytte en af de mange muligheder for at tage et Linkedin kursus, som findes overalt på nettet.
Tips til din virksomhedsprofil på Linkedin

Udfyld alle informationer på profilen

En komplet profil uden huller giver det bedste indtryk. Husk også at læse korrektur. Da profilen er virksomhedens ansigt udadtil, må der naturligvis ikke være stavefejl eller grammatikfejl

Kig på dine konkurrenter

Besøg konkurrenternes profiler. Her kan du i første omgang finde inspiration, men det giver ikke mening at kopiere dine konkurrenters indhold. Tænk i stedet over hvordan du kan gøre tingene anderledes og på den måde skille dig ud fra konkurrenterne

Fremhæv virksomhedens præstationer

Har din virksomhed gjort sig positivt bemærket, modtaget priser eller lignende? Brug den gode omtale aktivt… Det er helt i orden at prale

Fremhæv kendte kunder

Har din virksomhed kendte kunder, så kan det give mening at nævne dem på profil-siden. Husk altid at spørge om lov først…

Sørg for et link til din hjemmeside

Er læserne interesserede i din profil, vil de med stor sandsynlighed også gerne besøge virksomhedens hjemmeside.

Brug Linkedin's værktøjer

Brug de værktøjer som Linkedin stiller til rådighed i forhold til bannere, billeder og lignende. Når du uploader indhold, så skal du sikre dig, at indholdet er i høj kvalitet og stemmer overens med de mål / konventioner som benyttes på Linkedin

SEO på Linkedin

Du har sikkert hørt om SEO, men det er ikke sikkert, at du forbinder søgeordsoptimering med profiltekster på Linkedin. Sandheden er imidlertid, at SEO kan være lige så vigtigt for virksomhedens linkedin profil som det er for virksomhedens hjemmeside. Din virksomhedsprofil på Linkedin må nemlig meget gerne dukke op i Googles søgeresultater – ja faktisk giver det dig to skud i bøssen, når du skal forsøge at skaffe kunder i butikken.

En flot virksomhedsprofil er kun interessant, hvis folk rent faktisk finder frem til den, og her kan SEO være til stor hjælp. En stor del af arbejdet med SEO handler om at finde søgeord – såkaldte keywords’ – som du gerne vil findes på. Find relevante søgeord og få dem til at optræde naturligt i virksomhedens profiltekst. Prøv evt. at sætte dig i dine kunders sted – hvad vil en person, som er interesseret i din virksomheds varer eller ydelser, søge efter hos Google.

Du har måske allerede lavet en grundig søgeordsoptimering i forbindelse med indhold til virksomhedens hjemmeside. Er det tilfældet, er du allerede godt på vej, for så kender du naturligvis de vigtigste søgeord. Men du kan selvfølgelig også anvende et andet fokus for søgeordsoptimeringen på Linkedin. Er det de samme kunder, du vil trække ind på både hjemmeside og Linkedin? Du kan med fordel vælge et andet fokus i din Linkedin-kampagne, så du appellerer til forskellige målgrupper.

Hvad virker? Prøv dig frem

Selvom det anbefales at have en klar markedsføringsplan, så skal der naturligvis være plads til at eksperimentere, så du kan finde ud af, hvad der virker for din virksomhed, og hvad der skal rettes til. Virksomheder er forskellige, og det samme gælder kunder. Hvad der virker i én branche, virker ikke nødvendigvis i en anden.

Hvilken type opslag giver flest delinger eller kommentarer? Eksperimenter med forskellige slags, og se på resultaterne. Prøv at publicere opslag for forskellige tidspunkter af dagen og ugen, og se hvornår de præsterer bedst. Det er vigtigt at du måler dine resultater, så du kan analysere dit data. 

Nedenfor får du 6 (generelle) tips til opslag på Linkedin. Prøv dig frem, og se hvad der fungerer for dig og din virksomhed. Tak fordi du læste med i denne forsmag på et linkedin kursus.
6 tips til dit Linkedin-opslag:
Indlæg med høj værdi (nye indlæg eller primære begivenheder): tirsdag-torsdag
Indlæg med lav værdi (delinger / ældre indhold som genudgives): mandag eller fredag
Overskrifter til indlæg bør bestå af 40-69 tegn (inklusive mellemrum). 
Du har i alt 220 tegn inden den øvrige tekst skjules til fordel for et ’læs mere’-felt
Overvej vinklen på dine indlæg: Spørgsmål, lister og vejledninger er altid populært
Hashtags skal bruges omhyggeligt, og skal så vidt muligt altid starte på en ny linje
LinkedIns algoritme belønner opslag uden firmalinks, så en gang imellem 
– især hvis indlægget kommer fra en personlige konto – kan du i stedet vælge 
at tilføje firma-linket i kommentarfeltet.

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

Sitemap
pencilinboxusersthumbs-upmove linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram