Hold fast i dine potentielle kunder med remarketing

Kender du oplevelsen af at (gen)se annoncer for produkter og services, du fornyelig har kigget på? Eller at møde annoncer for produkter, du allerede har købt? Denne annoncestrategi hedder ’remarketing’, og handler om at række ud efter de brugere, som tidligere har vist interesse for dine produkter.

Der er naturligvis en god grund til at virksomhederne benytter remarketing. Hvis en potentiel kunde (et ’lead’) først har vist interesse for et produkt, er der ganske enkelt en større sandsynlighed for, at denne bruger senere beslutter sig for at købe det. 

Måske skal brugeren blot have lidt ekstra tid til at overveje købet… Remarketing handler altså om at maksimere chancerne for et salg.

Hvad er remarketing?

Ordet ’remarketing’ betyder ganske enkelt ’markedsføring igen’. Begrebet dækker over en strategi, hvor virksomheder effektivt går efter at vise (endnu flere) annoncer til personer, som tidligere har udvist interesse for virksomheden og/eller dens produkter. 

Har en bruger besøgt en virksomheds hjemmeside, søgt efter bestemte produkter på Google eller klikket på udvalgte annoncer, så kan han/hun blive udsat for remarketing.

Remarketing hos Google er baseret på cookies, som gemmes på brugernes computere, tablets eller smartphones. Med det rette data kan systemet huske hvilke produkter, kunderne har kigget på, hvilke informationer, de har indtastet og hvor langt de er kommet i købsprocessen.

Remarketing kan på den ene side ses som en slags lokkekampagne, hvor virksomhederne forsøger at lokke brugerne til at købe produkter, de måske i første omgang har afvist eller mistet interessen for. Omvendt kan ’remarketing’ også fungere som en venlig påmindelse, der gør det nemt for brugeren at genfinde relevante produkter på nettet. Brugeren kan altså fortsætte kunderejsen, der hvor han slap.

Relevant markedsføring

Internettet er en stor konkurrenceplatform, hvor virksomhederne konstant kæmper om brugernes opmærksomhed. Brugerne stimuleres hele tiden med nye indtryk, hvilket naturligvis intensiverer konkurrencen. Det handler nemlig om at være klar, når brugeren (endelig) beslutter sig for at købe.

Virksomhederne skal holdes ’top of mind’ hos de potentielle kunder, og her kommer remarketing ind i billedet. Ved at vise annoncer i perioden umiddelbart efter at en bruger har besøgt din hjemmeside, kan din virksomhed holdes ’top of mind’ hos brugeren.
Remarketing er relevant markedsføring. I stedet for at markedsføre produkter, som du tror dine kunder er interesseret i, kan du markedsføre produkter, som du ved, at dine kunder er interesseret i. Og som de tilmed har været tæt på at købe.

Remarketing-annoncerne vises på sociale medier, Google Ads, hjemmesider og nyhedsbreve. Kort sagt alle steder, hvor brugerne befinder sig. På denne måde er det nemt for dig at opsøge alle de ’leads’ som udviste interesse, uden at blive kunder.

Bag om remarketing: Sådan handler vi på nettet

Rigtig mange virksomheder benytter sig af remarketing, og det er der en helt klar grund til; fordi det virker. At remarketing-strategi en er en succes skyldes i høj grad vores vaner på internettet. 

Brugernes opmærksomhed kan være svær at fange og brugernes interesse er ligeledes også ganske flygtig. Afbrydelser er blevet en naturlig del af vores mediebrug. Vi kan hurtigt blive afbrudt eller distraheret – enten af noget, der sker på vores telefon, tablet eller computer, eller af noget der foregår udenfor den digitale sfære.

Som brugere – og som kunder – dedikerer vi ikke nødvendigvis vores fulde opmærksomhed til den hjemmeside eller det sociale medie, vi har åbent foran os. At surfe på internettet eller kigge sit feed på sociale medier igennem, sker sjældent med henblik på at købe et specifikt produkt. I stedet er der tale om en sekundær beskæftigelse – en adspredelse – i dagligdagen. At denne grund kan det kræve en god portion overbevisning at få (passive) brugere til at blive (aktive) kunder.

Remarketing med relevante data

Hvis formålet med vores besøg på en hjemmeside eller på sociale medier ikke er at købe et specifikt produkt, har vi naturligvis sværere ved at træffe en beslutning om at købe – selv hvis vi falder over et interessant produkt. 95% af de brugere, der besøger din hjemmeside, forlader den igen uden at have købt noget. Men betyder det så, at besøget var værdiløst for dig? Nej, ikke hvis du bruger remarketing.
95% af de brugere, der besøger din hjemmeside, forlader den igen uden at have købt noget.
Har du opbygget en remarketing-kampagne, kan du nu – ved hjælp af relevante data / cookies – igangsætte en annoncekampagne, som er målrettet den specifikke bruger. Vigtige informationer tæller det eller de produkter / produkter, brugeren kiggede på, og hvor langt brugeren kom i købsprocessen. 

Denne information kan desuden sammenholdes med de øvrige data, du måtte have om brugeren – f.eks. om brugeren tidligere har besøgt din hjemmeside, tidligere har købt noget, abonnerer på dit nyhedsbrev etc.

Baseret på alle de informationer, du har om brugeren, tildeles brugeren en såkaldt ’lead-score’ der indikerer hvor ’varmt’ det pågældende lead er.

Hvad er lead-score?

Hvor langt er dit ‘lead’ – dit kundeemne – i købsprocessen / kunderejsen, og hvornår er han / hun klar til at købe dit produkt? Lead-score er et redskab, der bruges til at beregne, hvor købeklar din potentielle kunde er. Der findes flere forskellige programmer, som kan bruges til at beregne lead-score og lave målrettet markedsføring til dine kundeemner gennem remarketing.

Et af disse programmer er ActiveCampaign, som er et oplagt værktøj til Marketing Automation. Med ActiveCampaign kan du ’overvåge’ dine brugere via et tracking script, som installeres på din hjemmeside, og på denne måde følge med i, hvor langt brugerne når i købsprocessen. Alt efter hvor langt en bruger når i processen, får han en score. Denne score kan sammenholdes med andre relevante faktorer, som til sammen giver en lead-score.

De øvrige faktorer til at beregne lead-score kan bl.a. tage højde for hvor mange gange dit lead har besøgt din hjemmeside, om dit lead er tilmeldt dit nyhedsbrev, eller har interageret med dine digitale annoncer.

Hver enkel faktor tæller op i den samlede lead-score, og det automatiserede værktøj kan sættes op således, at remarketing-kampagnen starter, når dit lead har opnået en forudbestemt score. Smart og effektivt.

Remarketing på Google

Det er meget populært at benytte Google Ads til remarketing. Med Google Ads kan du enten annoncere i Googles søgeresultater eller du kan benytte displayannoncer, som også kaldes bannerreklamer. Annoncer i søgeresultater er den mest enkle metode, og her kan du f.eks. målrette dine annoncer til de personer, som tidligere har besøgt din hjemmeside, og som nu søger på noget, der relaterer sig til din virksomhed eller dit produkt.

Har en bruger besøgt din hjemmeside, hvor du sælger kontorstole, kan din remarketing-kampagne være opbygget således, at du viser annoncer for din hjemmeside, hvis brugeren på et senere tidspunkt vælger at søge på ’kontorstole’ på Google. Klikker brugeren tilmed på din annonce, begynder det at ligne et varmt lead.

Husk også at vælge relaterede søgeord, så du forbedrer chancen for et salg. I tilfældet med kontorstole kunne relaterede søgeord f.eks. være ’computerstol’ eller ’kontormøbler’ og naturligvis ’kontorstol’ (i ental).

Udover de klassiske annoncer i Googles søgeresultater, kan du også vælge at lave displayannoncer. Displayannoncer er bannerreklamer som vises på alle de hjemmesider, som er tilmeldt Google AdSense (displaynetværket).

Strategien bag remarketing med displayannoncer er, at du kan minde dine tidligere besøgende om, at du har et produkt, som den besøgende tidligere har vist interesse for. Helt konkret kan dette gøres med billeder af produktet og et direkte link til produktet på din webshop. Tager vi eksemplet med kontorstole, så kan du vise et billede af netop den kontorstol, som brugeren tidligere har kigget på. Du kan læse mere om displayannoncer hos Google her.

Remarketing på Facebook

På Facebook er remarketing kendt som ’retargeting’ men principperne er det samme. Har en bruger besøgt din side med kontorstole, kan du sørge for, at det netop er annoncer for dine flotte kontorstole, der dukker op i hans nyhedsfeed næste gang han logger på Facebook. På denne måde tvinger du brugerne til at forholde sig til dit produkt endnu engang.

Fra Facebook-annoncen kan brugeren klikke sig direkte over til produktet på din hjemmeside, og er således hurtigt bragt tilbage til købsprocessen. Facebook-annoncerne kan enten placeres som sponsoreret indhold i brugernes feed eller som mere klassiske annoncer i højre side af browseren. Det er muligt at tilpasse annoncerne med en god call-to-action (CTA) som ’Køb nu’, ’Læs mere’, ’Download’ eller ’Reserver nu’.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

Sitemap
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram