Hvor langt er dit ‘lead’ – dit kundeemne – i købsprocessen / kunderejsen, og hvornår er han / hun klar til at købe dit produkt? Lead-score er et redskab, der bruges til at beregne, hvor købeklar din potentielle kunde er. Der findes flere forskellige programmer, som kan bruges til at beregne lead-score og lave målrettet markedsføring til dine kundeemner gennem remarketing.
Et af disse programmer er
ActiveCampaign, som er et oplagt værktøj til Marketing Automation. Med ActiveCampaign kan du ’overvåge’ dine brugere via et tracking script, som installeres på din hjemmeside, og på denne måde følge med i, hvor langt brugerne når i købsprocessen. Alt efter hvor langt en bruger når i processen, får han en score. Denne score kan sammenholdes med andre relevante faktorer, som til sammen giver en lead-score.
De øvrige faktorer til at beregne lead-score kan bl.a. tage højde for hvor mange gange dit lead har besøgt din hjemmeside, om dit lead er tilmeldt dit nyhedsbrev, eller har interageret med dine digitale annoncer.
Hver enkel faktor tæller op i den samlede lead-score, og det automatiserede værktøj kan sættes op således, at remarketing-kampagnen starter, når dit lead har opnået en forudbestemt score. Smart og effektivt.