Google Lead Form: Find leads med Googles annonceværktøj

Google Lead Form er en tilføjelses til Google Ads, og bygger på den samme idé som LinkedIns ”Lead Gen” og Facebooks ”Lead Ad”. Værktøjet har altså til formål at indsamle så mange leads (potentielle kunder/købere) som muligt. Dette klarer Lead-genererings annoncerne typisk ved at gøre det hurtigt, nemt og simpelt for brugeren at tilmelde sig en markedsføringskanal (oftest et nyhedsbrev). 

Hvis du bruger en Google Lead Form, kommer den til at fungere som en tilføjelse til din eksisterende Google-annonce, som du kan se her:
På billedet er din almindelige Google-annonce markeret med rød, mens din Google Lead Form-tilføjelse er markeret med blå. Funktionen styrer du selv i Google, og den giver bl.a. mulighed for at tilbyde en gratis prøveperiode på dit produkt, en gratis e-bog eller noget helt tredje, som har relevans i forhold til den aktuelle søgning. 

For at få fat i det produkt, du tilbyder, skal brugere så til gengæld oplyse sin e-mailadresse.

Hvad kan Google Lead Form Extensions?

Da der findes mange alternativer til Google Lead Form – værktøjer som også generer leads – undrer du dig måske over, at du nu bliver præsenteret for endnu en metode. Det mest interessante med Googles bud på en lead genererings annonce er imidlertid, at de fleste alternativer findes på sociale medier, mens Google i sagens natur er en søgemaskine.

Dermed kan du potentielt ramme flere og andre målgrupper samt personer med en anden adfærd, end dem du ellers ville havde fundet på de sociale medier.

Et andet punkt, hvor Google Lead Form kommer til sin ret handler om konkrete målgrupper. Google Lead Forms målgruppe bliver nemlig defineret på samme måde som i Adwords, nemlig på baggrund af hvad folk søger efter i søgemaskinen. På denne måde kan du ramme nogle yderste interessante målgrupper.

Som landbrugsrådgiver kan du f.eks. ramme alle, som søger efter ”landbrugs rådgiver”. Derfor ved du på forhånd, at disse personer med stor sandsynlighed netop er på udkig efter en rådgiver til deres landbrug. 

På Facebook kan der være lidt flere udfordringer forbundet med at ramme en så specifik målgruppe. Her må du ofte acceptere at ramme væsentligt bredere, f.eks. alle landmænd, og ikke blot dem, der er på udgik efter en ny rådgiver.

Hvordan laver man en Google Lead Form annonce?

Her kan du blive klogere på, hvordan du tilføjer en Google Lead Form til en eksisterende Google-annonce. Du starter med at finde udvidelsen under punktet ”annoncer og udvidelser”. Her vælger du undermenuen ”udvidelser”, klikker på plusset og vælger ”Udvidelse til kundeformular”. Her møder du følgende:
Det du vælger at indtaste her, bliver det, som kunder kommer til at se i din Google annonce. (Det øverste af annoncen er et display for din valgte Google-annonce).

Når du har lavet denne del, skal du så lave den side, som kunderne møder, når de trykker på annoncen:
Her skal du udfylde de forskellige felter: Du skal lave en overskrift, skrive dit virksomhedsnavn, lave en beskrivelse og vælge hvad du vil bede om. Her er du lidt begrænset, da tilføjelsen stadig er i Beta, men det kan anbefales at bede om e-mail og muligvis navn, for at du konvertere bedst.

Dernæst skal du indsætte din URL til din privatlivspolitik, og til sidst vælge et billede. Her skal billedet gerne være i dimensionerne 1200x628.

Efterfølgende skal du lave den side, der bliver vist, når en kunde har tilmeldt sig:

Denne formular er relativt lige til. Her skal du lave en beskrivelse – eventuelt med lidt praktisk information – og så et link til din hjemmeside. Herefter er du færdig med at opsætte din Google Lead Form, og den vil nu blive vist sammen med den Google annonce, som du valgte til at starte med.

Hvorfor Lead Form som Google-annonce?

Hvorfor (og hvornår) bør du lave en Google Lead Form som en tilføjelse til sin annonce?

Hvorfor?

Google Lead Form kommer med nogle helt klare fordele, som knytter sig til at nedbryde de barrierer, som brugerne ofte oplever i forhold til at skulle afgive deres mailadresse.

En Google Lead Ad er lavet ganske simpelt, så de potentielt forstyrrende elementer er skåret ind til et absolut minimum. Det kræver desuden så få klik som muligt for brugeren at afgive sin e-mailadresse – i nogle tilfælde vil det kræve så lidt som 2 klik at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

En anden, og meget vigtig grund, til at vælge Google Lead Form er, at brugeren aldrig behøver at forlade Google for at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Dette er en altafgørende fordel, fordi man slipper for at sende brugerne ind på en ny hjemmeside. Undersøgelser viser nemlig, at skiftet til en hjemmeside, kan udgøre en stor barriere for brugerne. Googles egen undersøgelser viser:

53% af hjemmesidebesøg fra en mobil forlader din hjemmeside, hvis den tager mere end 3 sekunder at indlæse

Hvornår?

Hvis dit mål med din Google-annoncering er at opsamle leads, så bør du helt sikkert overveje at benytte Google Lead Form, da værktøjet er oplagt til dette. Din overvejelse bør derfor primært fokusere på, om Google så også er den rigtige kanal for din virksomhed, når der gælder om at opsamle leads. 

Måske kunne du komme længere for pengene ved at benytte andre platforme som Facebook eller Linkedin. Begge platforme har lignende lead-genererings-værktøjer.

Lead genererings annoncer får op mod 5 gange højere konverteringsrate end en almindelig landingsside.

Hvis dit primære formål derimod ikke er at opsamle leads (men du stadig har et nyhedsbrev), så kan det alligevel være en god idé at eksperimenterer med at sætte en Google Lead Form på din annonce. Google Lead Form’en ændrer ikke noget ved selve din Google-annonce, men du har til gengæld mulighed for at prøve strategien af.

Hvem skal bruge Google til at samle Leads?

Da Google Lead Form stadig er i Beta, findes der kun en begrænset viden om den præcise effekt af værktøjet. Det vurderes dog, at de største vindere bliver virksomheder, hvor den direkte kontakt med klienter og kunder er altafgørende for et salg.

Sværhedsgrad

Selve opsætning af en Google Lead Form er meget simpel og intuitiv, hvilket gør værktøjet nemt at benytte. Beslutningen om hvorvidt Google Lead Form skal være en del af din markedsføringsstrategi, kræver dog flere overvejelser, og det samme gør den ordlyd du vælger i annoncen, for at du opnår de bedste resultater.

For at kunne tage kvalificerede beslutninger kræver det, at du selv har fingeren på pulsen i forhold til at lave god og vedkommende markedsføring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram