Sådan genererer du Leads med Facebook Lead Ad

Facebook tilbyder et fremragende værktøj, hvis du gerne vil skaffe kunder til din virksomhed. Værktøjet hedder Facebook Lead Ad. Her gælder det om at skaffe leads – potentielle kunder – som du efterfølgende kan konvertere til ”ægte” betalende kunder. I dette indlæg kan du blive meget klogere på værktøjet, så du kan skaffe masser af leads med Facebook.

Hvad er Leads?

Et lead er forretnings-sprog for en potentiel kunde. Det vil sige, at når man genererer/opsamler leads, finder man personer eller virksomheder, som potentielt kan blive en betalende kunde i din virksomhed.

Der findes mange forskellige metoder til at opsamle nye leads – de mest effektive og populære er på din egen hjemmeside og på de sociale medier. I denne artikel fokuserer vi på hvad du kan gøre for at opsamle leads på Facebook gennem det særlige værktøj, Facebook Lead Ad.

Leads på Facebook

Facebook er verdens største sociale medie med over 2 milliarder brugere. Størrelsen alene gør Facebook til en oplagt platform, når du skal finde nye, potentielle kunder til din virksomhed. Med den enorme mængde daglige brugere giver Facebook dig en god chance for at finde lige præcis de mennesker, som kunne være interesseret i dit produkt.

62% af virksomhederne siger, at Facebook er deres vigtigste sociale medie platform til markedsføring.

Når man skal indsamle et lead på Facebook, sker det oftest ved brug af annoncer. Disse annoncer har til formål at indsamle brugernes e-mailadresser, så du efterfølgende (gennem målrettede e-mailkampagner), kan omdanne dine leads til betalende kunder.

To metoder til indsamling af leads

Når man skal sætte en Facebook-annonce op, er der to forskellige metoder, som du med fordel kan benytte. De har nemlig vist sig at være de mest effektive:
Den ene metode er at linke over til en landingsside – en såkaldt squeeze page – hvor du kan indsamle mailadresser. Du kan læse mere om squeeze pages her.

Den anden metode er at bruge det, der hedder Facebook Lead Ad. Med dette værktøj kan du indsamle alle de nødvendige informationer direkte på Facebook-siden, og dine potentielle kunder behøver således ikke at forlade Facebook, for at indtaste deres e-mailadresse. Det er netop denne metode, som vi vil have fokus på her.

Kom i gang med Facebook Lead Ad

Facebook Lead Ad har nogle helt klare fordele, når det handler om at opsamle leads. Den væsentligste fordel er naturligvis, at brugerne aldrig behøver at forlade Facebook, for at tilmelde sig et nyhedsbrev. Facebook Lead Ad er desuden lavet til at fungere ekstra godt for mobile brugere, og dem er der mange af på Facebook.

Næsten 90% af alle Facebook-besøg sker enten på mobil eller tablet

Pointen med Facebook Lead Ad er at fjerne alle de potentielle barrierer, der kunne være forbundet med at udlevere sin e-mailadresse. Skal brugerne først besøge en ny hjemmeside, som de skal forholde sig til, og herefter udfylde en formular, ender mange med at lukke siden ned, frem for at tilmelde sig nyhedsbrevet.

Med Facebook Lead Ad er det hele gjort nemt og enkelt, og du kan derfor se frem til en stor volumen på antallet af leads skaffet gennem Facebook.

Man skal dog have i mente, at når det er nemt at tilmelde sig, er det lead, du får, ikke nødvendigvis af særlig høj kvalitet. Når et lead er af lav kvalitet vil det sige, at den potentielle kunde fortsat er et godt stykke vej fra at blive betalende kunde i din forretning.

Sæt din Facebook Lead Ad op

Hvis du er lidt i tvivl om, hvordan en Facebook Lead Ad ser ud, så får du lige et eksempel her:
Som du kan se, kan du med et klik – og uden at forlade Facebook – tilmelde dig et nyhedsbrev. Netop fordi det er så nemt, bliver brugerne også mere tilbøjelige til at tilmelde sig, og du får derfor hurtigt mange leads i hus.

Hvordan skal du så udnytte denne lette adgang til leads? Jo, du skal naturligvis fortsætte det arbejde, som Facebook Lead Ad har gjort for dig. Hold dit indhold kort og præcist, og kom til pointen så hurtigt, du overhovedet kan.

Konceptet bag Facebook Lead Ad er netop at fjerne så mange barrierer som muligt, og derfor bør du så vidt muligt også selv undgå at lave for mange af disse barrierer.

Den gennemsnitlige konverteringsrate for brugere, der klikker på en Facebook Lead Ad går fra 44% til 25% hvis du stiller 3 spørgsmål frem for 1.

Dermed ikke sagt, at du kun må stille et enkelt spørgsmål i forbindelse med at du beder om brugernes e-mailadresse – ved at stille flere spørgsmål kan du nemlig få leads af større kvalitet.

Leads i god kvalitet

Jo flere informationer du har om en potentiel kunde, desto bedre lead er der tale om. Det kan f.eks. være relevant at spørge til brugernes fødselsdato, hvis du sælger pynt til fødselsdagsfester, for så ved du præcist hvornår kunderne har brug for dit produkt. Er fødselsdatoen derimod ikke relevant i forhold til dit produkt, så bør du undgå at spørge efter den, da ethvert spørgsmål kan fungere som en barriere.

Det er altså vigtigt at overveje, om du ønsker lidt færre leads, men derimod lidt mere information om dine kunder. Vælger du sidstnævnte, bliver det potentielt lettere at gøre dine leads til betalende kunder. Husk dog på, at jo mere du kræver af brugerne, desto færre vil tilmelde sig.

E-mailadresser: Giv noget igen

En anden vigtig ting, du bør have med i dine overvejelser, når du opsætter din Facebook Lead Ad er, om du skal give noget igen for Facebookbrugerens e-mailadresse. Her vil svaret i langt de flest tilfælde være ’ja’ – specielt hvis du har noget relevant at give til gengæld. Se et eksempel her:
I dette eksempel bliver der givet en gratis e-bog som belønning for at tilmelder sig nyhedsbrevet.

Der er flere grunde til, at man bør give noget igen for en e-mailadresse. Den primære grund er meget simpelt: Ved at give noget igen, får man ofte langt flere personer til at tilmelde sig.

En anden grund er, at det kan gøre den potentielle kunde mere interesseret i dit produkt, og det lead, du får, er derfor af højere kvalitet. Samtidig får brugeren også en ”smagsprøve” på, hvad det er du har at tilbyde (hvilket igen gør vejen til et salg kortere).

Når dette er sagt, så kan der naturligvis være tilfælde, hvor du sagtens kan bede brugerne direkte om at tilmelde sig dit nyhedsbrev uden omsvøb. Det kan du gøre, hvis det lead du får, allerede er meget interesseret i dit emne i forvejen og derfor er af stor kvalitet. Du skal dog regne med, at på denne måde ikke får når så mange leads.

Landingsside i stedet for Facebook Lead Ad

Her vil vi kort gennemgå det primære alternativ til en Facebook Lead Ad, nemlig en landingsside (squeeze page) til indsamling af leads. Det fungerer ved at din Facebook-annonce linker over til din landingsside, hvor brugerne så kan indtaste deres e-mailadresse.

Ved at benytte en landingsside frem for Facebook Lead Ad opstiller du samtidig nogle flere barrierer for deltagelse. At brugerne skal bevæge sig over på en ny hjemmeside for at oplyse deres mailadresse, kan sagtens for få nogle til at springe fra.

Hvis en bruger derimod er villig til at bruge den ekstra tid det tager at springe over på din landingsside, og bruge de ekstra klik for at tilmelde sig dit nyhedsbrev, er der imidlertid også større chance for, at de i fremtiden bliver betalende kunder.

Hvis du kan lokke brugerne over på din landingsside, er der også større chance for, at de er villige til at besvare flere spørgsmål (og ikke blot indtaste deres mailadresse). Dette kan igen give mere kvalitet til dine leads.

Hvornår skal jeg så bruge hvad?

Hvornår skal du så bruge Facebook Lead Ad og hvornår skal du sende brugerne direkte til en landingsside? Det er svært at give et entydig svar, da det varierer meget fra produkt til produkt. Du kan dog tage disse emner med i dine overvejelser:

Grundlæggende arbejder Facebook Lead Ad med volumen af leads, mens en landingsside har lidt større fokus på kvaliteten af det enkelte lead. Noget, du skal overveje, er derfor, hvor svært dit produkt er at sælge. Om dit produkt er svært at sælge, afhænger i høj grad af prisen – det er f.eks. lettere at sælge 10 par strømper til 100 kr. end en bil til 300.000 kr.

Man kan derfor sige, at personen der sælger sokker (med stor sandsynlighed) vil have en fordel i at benytte Facebook Lead Ad, mens ham, der sælger biler måske bør overveje at bruge en landingsside.

En anden ting, du kan overveje er, hvor meget du har brug for at vide om dit lead. Hvis du bare vil have deres mailadresse, og måske deres navn eller besvarelsen af et enkelt spørgsmål, så kan du sagtens bruge Facebook Lead Ad. 

Med Facebook Lead Ad skal man, som tidligere nævnt, nemlig passe på med ikke at bede om for mange ting. Spørger du om for meget, kan det hurtigt blive en barriere – og barrierer er netop det vi prøver at undgå med Facebook Lead Ad.

Det skal dog lige nævnes, at det generelt anbefales at bede om så få informationer, som muligt, da for mange spørgsmål eller felter, der skal udfyldes, hurtigt kan have en stor (negativ) effekt på, hvor mange der tilmelder sig dit nyhedsbrev.

Sværhedsgrad

Teknisk er det ikke svært at sætte en Facebook Lead Ad korrekt op, men hvis du gerne vil have det optimale ud af din annonce, kræver det, at du selv har fingeren på pulsen i forhold til annoncering. Du skal således have indsigt i, hvilken metode der vil give flest tilmeldinger for pengene. Og vigtigere endnu: Hvordan ender du med flest betalende kunder for pengene.

Hvad landingssiden angår, så kræver den lidt det samme, men den kan være en anelse vanskeligere at sætte op. Her kan det anbefales at læse vores artikel om landingssider, hvor vi går mere i dybden med dette emne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram