Er din hjemmeside mobilvenlig? Få hjælp til at forbedre brugeroplevelsen

Omkring 60% af alle internetsøgninger foregår i dag på mobiltelefonen, og derfor er det vigtigt, at din hjemmeside er mobilvenlig. En mobilvenlig hjemmeside gør det lettere for dine gæster at bruge siden, men den kan også hjælpe dig til at opnå bedre placeringer hos Google. I marts 2021 indførte Google nemlig deres ’mobile-first’-indekseringsprincip, som betyder at søgemaskinen udelukkende kigger på din mobilside, når robotterne skal vurdere og indeksere hjemmesiden.

Hvordan får du en mobilvenlig hjemmeside? Der er flere muligheder for at optimere din hjemmeside til den lille mobilskærm, og det behøver slet ikke at være svært. Vil du gøre det nemt for dig selv, skal du nemlig blot vælge et tema med ’responsive design’.

Et ’responsive design’ sørger for at din hjemmeside automatisk tilpasses og optimeres til den skærm, der benyttes. Se nedenstående eksempel fra Georgi.dk:

Forskellige hjemmesider til forskellige skærme

Da de første smartphones kom på markedet, blev hjemmesider tilgået på telefonen vist som på en pc, blot i en mindre udgave. For at navigere rundt på den kompakte skærm krævede det zoom og utallige forkerte klik på links osv. Dengang var det smart, at man kunne tilgå hjemmesider på sin telefon, men brugervenligt var det langt fra.

Der gik dog ikke lang tid før de store virksomheder begyndte at lave to forskellige versioner af deres hjemmeside – én til desktop, og én til mobil. Ved at lave to forskellige versioner kan man optimere hjemmesiden til de små skærme ved at komprimere menuer, gøre billeder mindre osv. Bagsiden af medaljen er imidlertid, at man skal have to versioner af siden, som begge skal opdateres og vedligeholdes uafhængigt af hinanden.

Hvis man ser den samme version af en hjemmeside på telefonen, som man ser på computeren, så er indholdet ganske rigtigt væsentligt mindre på en telefon og det kan derfor være meget svært at læse tekster og se billeder mm.

Vil du gerne undgå at skulle vedligeholde to beslægtede hjemmesider, kan du med fordel vælge et ’responsive design’. Her tilpasses hjemmesiden automatisk det medie og den skærmstørrelse, du benytter.

Vi bruger mobilen til alt

I takt med at brugeroplevelsen for internetsøgninger på mobiltelefonerne er blevet forbedret, er vores mobilforbrug steget. Vi kan bruge mobiltelefonen til alt, og det er således vigtigt, at du har mobilbrugerne for øje, når du designer din hjemmeside.

Når du redigerer din hjemmeside, foregår det med stor sandsynlighed på en computer med en stor skærm, men sådan opleves siden ikke for størstedelen af dine gæster. Gør dig selv den ulejlighed at tjekke din side på mobilen, inden du stiller dig tilfreds med de seneste justeringer.

Generelt gælder det at omkring 60% af alle internetsøgninger foretages på mobiltelefoner, og dette tal kan sagtens stige i fremtiden. Der er dog stor forskel på hvilke emner, brugerne vælger at søge frem på den lille skærm. 

Mad og drikke – f.eks. spisesteder og opskrifter – er et populært emne når det gælder mobilsøgninger, og mobilsøgningerne står således for 72% af alle søgninger indenfor denne kategori. Anderledes ser det ud for søgninger relateret til bankverdenen, hvor mobilsøgningerne blot udgør 39%.

Nedenfor kan du se hvor stor en andel mobilsøgningerne udgør af den samlede mængde søgninger på en række forskellige emner. Tallene stammer fra USA, men vi må formode at der findes lignende tendenser herhjemme. Hvilken branche beskæftiger du dig med? Tjek tallene og se hvor mange søgninger, der kommer fra mobiltelefoner. Denne information kan du med fordel benytte, når du skal optimere din hjemmeside.
Emne
Andel som udgøres af 
mobilsøgninger
Mad og drikke
72%
Sundhed
68%
Sport
68%
Nyheder og medier
64%
Livsstil
62%
Biler
62%
Indkøb
56%
Rejser
52%
Ejendom
48%
Underholdning
42%
Bank
39%

Hvorfor er det vigtigt med en mobilvenlig side?

Der er flere årsager til, at du bør vælge en responsive hjemmeside. Den er nemlig både bruger- og SEO-venlig, og så er det samtidig en tidsbesparende løsning for dig, da du ikke skal bekymre dig om at vedligeholde en desktop- og en mobilside.

I forhold til den brugervenlige hjemmeside, så er det naturligvis ikke optimalt at skulle tilgå en desktop-version af siden fra en telefon. Her vil indholdet nemlig blive meget småt, og det vil være svært at navigere rundt på siden. Det vil være nødvendigt at zoome ind på de forskellige elementer, og brugeren vil højest sandsynligt blive frustreret over den manglende optimering.

Brugervenlighed smitter også af på SEO og placeringen i søgeresultaterne hos Google. Eftersom Google (blandt andet) lever af at levere søgeresultater til brugerne, er internetgiganten naturligvis interesseret i at levere de bedste søgeresultater. For at vurdere hvilke søgeresultater, der er de bedste, bruger Google en lang række forskellige algoritmer.

Hvilke algoritmer og værktøjer til rangering Google konkret benytter holdes hemmeligt, men vi kender heldigvis til en række faktorer, som har betydning for placeringen i søgeresultaterne.

SEO og linkbuilding hænger tæt sammen, og er blandt de vigtigste elementer, hvis du gerne vil have topplaceringer hos Google. Men der er også andre elementer, som kan være afgørende for hvordan Google vurderer din hjemmeside. Og disse elementer er forbundet til mobilversionen af din hjemmeside.

Fokus på mobilsiden

Som følge af Googles ’Mobile first’ og et generelt ønske om at sikre en brugervenlig hjemmeside, bør du prioritere en god mobilvisning. Du skal altså både optimere din mobilside for at hjælpe dine kunder og for at hjælpe Googles robotter.

Den mobilvenlige hjemmeside slår to fluer med ét smæk; jo mere brugervenlig din hjemmeside er, desto længere tid bliver brugerne på siden, hvilket resulterer i bedre Google-placeringer og endnu flere besøgende får din hjemmeside.

Er din hjemmeside mobilvenlig?

Der er flere parametre, der afgør, om Google vurderer din side som mobilvenlig. Nogle af de vigtigste parametre er disse:
Overskuelig navigation som tilpasses så det er nemt at komme rundt på siden
Hurtig indlæsning af siden og dens indhold
Tilpas stor afstand mellem klikbare elementer, så brugeren ikke klikker de forkerte steder
Tekst, billeder og øvrigt indhold skal tilpasse sig til skærmen, så det er letlæseligt og ikke behøver zoom eller horisontal scroll
Vil du være helt sikker på om Google ser din hjemmeside som mobil-venlig, har de lavet et værktøj til at teste dette.
Er din side mobilvenlig? Test her

Optimér din mobilside

Som du kan se ovenfor, så er der flere aspekter du bør være opmærksom på, når du skal opbygge og optimere den perfekte mobilside. Første punkt handler om overskuelig navigation, og her vil du ofte være godt hjulpet af et responsive design. Temaer med responsive design sørger oftest for at omdanne din menubjælke i desktop-versionen til en praktik og kompakt drop-down-menu i mobilversionen.

Hastighed kan imidlertid være en udfordring, og det er generelt svære at opnå en god hastighed på en mobilside end på desktop. Der findes dog nogle tiltag, som du kan overveje, hvis du gerne vil have en hurtigere mobilside. Start med at tjekke hastigheden for din hjemmeside. Det kan du f.eks. gøre med Googles Pagespeed.

Når du tester din hastighed med Google Pagespeed, får din hjemmeside (henholdsvis mobilversion og desktop-version) en score fra 1 til 100, men hvad vigtigere er, at du også får forslag til, hvordan hastigheden kan forbedres på din side.
Med Google Pagespeed får din hjemmeside en score fra 1 til 100 samt en række konkrete forslag til forbedringer
Det næste punkt på listen gælder afstanden mellem klikbare elementer. Det kan være ganske frustrerende, hvis man ikke kan ramme de rigtige knapper, og ender med at trykke på noget forkert. Sørg for at der altid er ekstra god plads rundt om dine elementer.

Til slut skal tekst, billeder og øvrigt indhold naturligvis passe til skærmen. Alle elementerne skal kunne ses/læses, og det skal ikke være nødvendigt med zoom eller horisontal scroll. Overvej hvilke elementer der faktisk er relevante at vise på din mobilside – og vær kritisk. Et stort og detaljeret topbillede har ikke den samme effekt på en mobilskærm som på en computerskærm.

Du kan eventuelt benytte et AMP-plugin, hvis du gerne vil definere hvilke elementer, der udelukkende skal vises i desktop-versionen. Men husk at med ’Mobile first’ kigger Google kun på din mobilside, så det er vigtigt, at du har dit primære indhold (inklusive dine foretrukne søgeord) med i mobilversionen.

Husk også at have dine mobilbrugere i tankerne, når du skriver tekster til din hjemmeside. Undgå lange sætninger og afsnit der strækker sig mere end fire-fem linjer. En brugervenlig hjemmeside er også en læsevenlig hjemmeside. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

Sitemap
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram