Basale råd til din hjemmeside: Få det bedste afsæt

Æv, min side er langsom! Hvad betyder SSL? Hvorfor ligger min hjemmeside ikke på side 1 hos Google? Skal indholdet virkelig være så småt på en mobiltelefon? Der er mange udfordringer forbundet med at sætte en ny hjemmeside op, og i dette indlæg kan du blive meget klogere på de basale indstillinger.

Skal du i gang med at udvikle en ny hjemmeside, eller vil du gerne have din nuværende side til at køre bedre? Nedenfor finder du en række praktiske råd, som du med fordel kan kigge nærmere på.

Mobiltilpasning/responsive

Det kan ikke siges tydeligt nok: Mobiltilpasning er en af de vigtigste parametre du skal tænke over, når det gælder udviklingen af en hjemmeside. Det er det af flere årsager – blandt de vigtigste er; Søgemaskiner, brugeroplevelsen og vedligeholdelse af hjemmesiden. Hjemmesiden skal derfor udvikles responsive med mobildesignet for øje.

Vedligeholdes kun et sted

En responsive-hjemmeside er en hjemmeside, der automatisk tilpasser sig skærmstørrelsen på mobil, computer og tablet. Når man laver en hjemmeside responsive kan den opdateres ét sted, og alt indholdet kommer med på alle enheder/skærmstørrelser. På denne måde slipper du for at skulle vedligeholde en særskilt mobilside.

Se i øvrigt hvad Google skriver om responsive web design her.

Flere og flere mobilsøgninger

I dag foregår omkring 75% af alle internetsøgninger på en mobiltelefon, og du skal derfor overveje, hvordan din hjemmeside ser ud, når den bliver indlæst på en lille skærm.

Når du sidder og arbejder med din hjemmeside, foregår det sikkert fra en computer, og de ændringer, du foretager, ser du måske kun på en stor skærm. Gør dig selv (og dine mobilbrugere) en tjeneste: Tjek hvordan siden ser ud på mobilen hver gang du har lavet en ny side eller foretaget rettelser på en eksisterende.

Oplever dine besøgende, at det er svært at navigere rundt på din hjemmeside på en mobilskærm, så finder de hurtigt en anden (og bedre) hjemmeside, og du mister kunder…

Google har lavet et værktøj til test af mobilvenlighed, hvor du kan tjekke om Google anser din hjemmeside for at være mobilvenlig.

Har du hørt om Mobile-First Indexing? Siden marts 2021 har Google benytte den såkaldte Mobile-First indeksering, hvilket betyder at det er mobilversion af din hjemmeside, der er afgørende for din hjemmeside-score hos Google.

Google har simpelthen taget konsekvensen af, at størstedelen af alle søgninger foregår på mobilen, og prioriterer derfor at vise hjemmesider, som fungerer godt på den lille skærm. At Google benytter din mobil-side til at afgøre din placering betyder, at du skal gøre et ekstra stykke arbejde for at mobilversionen kører perfekt. Du kan læse mere om Mobile-First Indexing her.

Få styr på sikkerheden

Ligesom Google stiller krav om at hjemmesiderne er mobilvenlige (hvis din side skal præstere godt blandt søgeresultaterne), så stiller internetgiganten også større krav til sikkerheden på sitet.

Det betyder i praksis, at du skal have et SSL-certifikat på hjemmesiden. Men hvad er det der SSL nu for noget? SSL står for ’Secure Sockets Layer’ og er en sikkerhedsprotokol som forsyner din hjemmeside med ikonet af en hængelås, som vises oppe ved siden af adresselinjen i browseren. Se eksemplet nedenfor:

Hvorfor skal jeg have et SSL-certifikat?

SSL-certifikatet er med til at etablere en krypteret forbindelse mellem en webserver og en browser, og handler således om at tilbyde brugerne en sikker forbindelse. Det er særligt interessant i forbindelse med køb eller online booking, hvor brugerne skal indtaste personlige oplysninger. Certifikatet er på den måde med til at skabe tryghed, og har du ikke SSL-certifikatet, kan det have den konsekvens, at din besøgende ikke ønsker at bruge din side.

En anden konsekvens kan være, at der simpelthen dukker en besked op i brugerens browser, der advarer om at siden er usikker. En sådan advarsel vil få de fleste brugere til at søge tilbage i sikkerhed og i stedet kigge sig om efter en anden hjemmeside.

Herudover kan SSL-certifikatet være med til at give bedre placeringer hos Google. Google er naturligvis interesseret i at give brugerne den bedst mulige oplevelse, og det får man altså ikke, hvis man bliver ledt ind på usikre sider. Ifølge Google er et SSL-certifikat den letteste vej til at give SEO-rankingen et boost.

Optimer hastigheden

Hvornår er en hjemmeside hurtig? Det findes ingen entydige svar, når det handler om hvor hurtig din hjemmeside skal være, udover det klassiske ’så hurtig som mulig’. Med de internethastigheder vi har mulighed for i dag, er hastigheden sjældent et stort problem – og så alligevel.

Da langt de fleste internetsøgninger foregår på mobilen, kan hastighederne selvsagt variere en del. Det kommer nemlig helt an på, hvor i verden, du befinder dig.

En undersøgelse fra Google viser, at 53 % af alle mobilbrugere forlader hjemmesiden, hvis det tager mere end 3 sekunder at loade siden.

Google kigger på hastigheden for din hjemmeside

Ja det er korrekt – hastigheden er an af de mange faktorer, der er med til at afgøre hvor Googles algoritme vælger at placere din hjemmeside i deres indeks. Hastigheden spiller således ind på, om din hjemmeside komme til at ligge på side 1 eller på side 7.

Når det handler om Google-placeringer, så kan processen bedst beskrives som en konkurrence – din hjemmeside er i konkurrence med alle andre hjemmesider der fokuserer på samme emne/tema. Kan du blot forbedre dine stats en smule, kan det være nok til at din side rykker forbi de nærmeste konkurrenter. Du bør derfor tage hastighedsoptimeringen seriøst – tænk på, at selv små justeringer kan være guld værd.

Med GTmetrix eller Googles PageSpeed Insights kan du tjekke hvordan søgemaskinerne ser på hastigheden for din hjemmeside. Google er naturligvis ikke den eneste spiller på markedet, men som den dominerende søgemaskine, er det oplagt at tage Googles tal med.

For at forbedre hastigheden på din hjemmeside skal du bl.a. sørge for, at scripts og stylesheets loades korrekt, ligesom billederne på siden er optimeret til web. Du kan læse mere om hvordan du kan opdatere hastigheden på din hjemmeside her.

Linkbuilding: Lav vejskilte til Google

Når du opbygger en hjemmeside, skal du have modtagerne – brugerne – for øje, men du ska også lave din side til Google(s robotter). Både mennesker og robotter skal have nemt ved at finde rundt på din side. For at gøre det nemt at finde rundt, kan det være praktisk med nogle vejskilte i form at linkbuilding.

Links kan både sende brugerne rundt til de relevante dele af din hjemmeside samt frem og tilbage mellem andre hjemmesider. Der findes 3 typer linkbuilding, som du med fordel kan benytte på din hjemmeside:
1. Intern linkbuilding: Her skaber du relevante ”vejskilte” rundt mellem dine egne sider, så det er nemt for brugeren at finde relevant information og nemt for Googles robotter at kommer rundt på alle dine sider.

2. Udgående linkbuilding: Her linker du væk fra din egen hjemmeside og videre til relevant indhold på andre sider. Disse links skal naturligvis være relevante for brugeren i forhold til de emner, du berører. 

3. Ekstern linkbuilding (også kaldet backlinks): Backlinks kan have meget stor værdi for din Google-placering, da den overordnede tankegang hos Google er, at jo flere (hjemmesider) der linker ind til din side, jo mere relevant er den også.

Det er en sandhed med modifikationer, for siderne som linker ind til netop din side, bliver også tjekket og vurderet af Google. Kvaliteten på disse sider spiller derfor en stor rolle. Har Politikken f.eks. skrevet en artikel om dig/din side, og linker til den, så vægter det link formentligt noget højere end hvis du får et backlink fra Rikkes Hamsterblog.
Tilbage til vejskiltene: Din hjemmeside skal have en logisk navigation, så brugerne let og naturligt bliver ledt rundt mellem alle siderne på din hjemmeside. Tænk på din hjemmeside som et spindelvæv af links frem og tilbage mellem hinanden. Hvis brugeren nemt finder rundt på siden, øges den tid brugeren befinder sig på siden og sidens ”bounce-rate” falder. Det er netop nogle af de ting, som Google kigger på, når robotterne skal indeksere din hjemmeside.

Bounce-rate kan beskrives som den procentdel af dine besøgende, som kommer ind på siden og straks forlader den igen (i stedet for at klikke sig videre til andre emner / undersider på din hjemmeside).

Sørg for at opdatere din side jævnligt

Sørg for at din side er opdateret med relevant indhold, så brugerne oplever at der er noget at komme efter på siden. Du skal naturligvis ikke opdatere siden, hvis du ikke har noget at fortælle, eller hvis dine produkter ikke har ændret sig, men i udgangspunktet er det en god idé, hvis du konstant er på jagt efter nyt (og relevant) indhold til din side. Google holder også øje med, om din side opdateres eller om den fremstår ’forladt’.

Konvertering/CTA

CTA eller ’Call To Action’ er også en vigtig del af din hjemmeside. Med dette menes ”opfordring til handling”.

Med mindre din hjemmeside er ren informativ, og det eneste formål med siden er, at informere brugeren om netop denne sides indhold, bør du tænke over at inkludere CTA-elementer på hjemmesiden.

Start med at spørge dig selv: Hvad ønsker du at brugeren skal gøre på din side? Underforstået: Hvad er den bedste handling, som brugeren kan foretage på din side. Det kunne f.eks. være at købe et produkt, at ringe dig op, at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller sende en mail. 

Når denne (ønskede) handling er fastlagt, kan du planlægge din sides indhold, så opbygningen leder brugeren hen imod den ønskede handling på en naturlig måde. Ved at planlægge den ønskede rute, øges sandsynligheden for, at brugeren foretager den ønskede handling.

Det er også vigtigt, at du er så specifik som muligt, så brugeren ikke er i tvivl om, hvilken handling, du ønsker, samt hvordan man nemmest foretager denne handling. Vær ikke bange for at tage brugeren i hånden. Jo mere indlysende din hjemmeside er, desto flere konverteringer opnår du.

Eksempler på CTA-elementer kan være store knapper eller formularer, der opfordrer brugeren til en handling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

Sitemap
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram