Markedsføring på sociale medier: Hvilken platform skal du vælge?
I Danmark er vi glade for sociale medier – faktisk så glade for dem, at 90% af befolkningen over 12 år har en profil på mindst et socialt medie. De sociale medier er blevet en naturlig del af vores hverdag, og det er de færreste af os, der efterhånden kan undvære den digitale profil.
68% af danskerne bruger sociale medier dagligt eller flere gange om dagen, og for nogle har brugen af sociale medier nærmest udviklet sig til en afhængighed. Det kan nemlig være svært at undvære den stimulans, som vi finder i den digitale verden.
Mange af os bruger sociale medier til at holde kontakten med familie og venner, men vi bruger også de sociale medier som underholdning, til at følge med i nyhederne, til at købe varer online og meget andet. Sociale medier har altså mange fordele for brugerne, men mindst lige så mange for de virksomheder, der anvender medierne til markedsføring.
Hvorfor vælge sociale medier til markedsføring?
Det er oplagt at benytte sociale medier til markedsføring – både fordi det er muligt at nå ud til en stor del af befolkningen, og fordi det i høj grad er muligt at målrette annoncerne, så de udelukkende vises til den ønskede målgruppe.
Annoncerne kan altså være baseret på brugernes alder, køn, geografiske placering, interesser og meget mere. Dermed kan virksomhederne skabe mere effektive kampagner, ligesom brugerne i højere grad oplever kampagner med interessant indhold. Det store spørgsmål er så hvilken platform du skal vælge, hvis du gerne vil lave markedsføring på sociale medier…
Sociale medier
Hvor har vi en profil?
I diagrammet vises fordelingen af den danske befolkning (12 år+) , der har profil på mindst et socialt medie
Facebook
88%
Messenger
80%
Instagram
50%
Snapchat
46%
Youtube
44%
LinkedIn
43%
Pinterest
25%
WhatsApp
22%
Twitter
20%
TikTok
9%
Youtube ligger overraskende lavt i analysen, men det skyldes sandsynligvis, at det er muligt at benytte videoplatformen uden at oprette en bruger. Mere end halvdelen af befolkningen over 12 år (52%) har en profil på 2 til 5 sociale medier. I gennemsnit har hver dansker en profil på fire sociale medier, mens aldersgruppen 19-34 år med et gennemsnit på seks profiler er dem, der har flest.
Der findes efterhånden mange forskellige sociale medier, og det kan derfor være vanskeligt at vælge den rette platform til din kampagne. Som det mest populære sociale medie i Danmark, er Facebook naturligvis det sikre valg, men er det mon også her du får mest værdi for pengene?
Overvejelser i forbindelse med valg af platform:
Hvilke kanaler bruger din målgruppe?
Hvad er målet med din marketingstrategi? Vil du forbedre kendskabet til din virksomhed, generere leads, lave direkte salg eller noget helt fjerde?
Hvilken slags indhold ønsker du at lave? Skal indholdet være tekst-, billede- eller videobaseret?
Hvilke kanaler bruger dine konkurrenter?
Hvor mange SoMe-kanaler kan du administrere?
Overblik: De største platforme
Facebook
88% af de danske brugere har en Facebook-profil
Gennemsnitligt forbrug pr. dag: 33 minutter (aktive brugere)
Største brugergruppe: 25-34 år (31,5%)
Køn: 43% kvinder / 57% mænd
78% af brugerne følger virksomheder på Facebook
Instagram
50% af de danske brugere har en Instagram-profil
Gennemsnitligt forbrug pr. dag: 29 minutter (aktive brugere)
Største brugergruppe: 25-34 år (31,2%)
Køn: 48% kinder / 52% mænd
57% af brugerne følger virksomheder på Instagram
Snapchat
46% af de danske brugere har en Snapchat-profil
Gennemsnitligt forbrug pr. dag: +25 minutter (aktive brugere)
Største brugergruppe: 15-25 år (48%)
Køn: 55% kvinder / 45% mænd
YouTube
44% af de danske brugere har en YouTube-profil
Gennemsnitligt forbrug pr. dag: 41,9 minutter (aktive brugere)
Største brugergruppe: 15-35 år
Køn: 46% kvinder / 54% mænd
47% af brugerne følger virksomheder på YouTube
LinkedIn
43% af de danske brugere har en LinkedIn-profil
Gennemsnitligt forbrug pr. dag: 11 minutter (aktive brugere)
Største brugergruppe: 25-34 år (58%)
Køn: 48% kvinder / 52% mænd
16% af brugerne følger virksomheder på LinkedIn
Pinterest
25% af de danske brugere har en Pinterest-profil
Gennemsnitligt forbrug pr. dag: 14,2 minutter (aktive brugere)
Største brugergruppe: 50-64 år (38%)
Køn: 78% kvinder / 22% mænd
20% af brugerne følger virksomheder på Pinterest
Twitter
20% af de danske brugere har en Twitter-profil
Gennemsnitligt forbrug pr. dag: 31 minutter (aktive brugere)
Største brugergruppe: 18-29 år (42%)
Køn: 38% kvinder / 62% mænd
36% af brugerne følger virksomheder på Twitter
TikTok
9% af de danske brugere har en TikTok-profil
Gennemsnitligt forbrug pr. dag: 31 minutter (aktive brugere)
Sociale medier er som skabt til markedsføring, fordi virksomhederne i høj grad kan målrette deres indhold, men det er naturligvis vigtigt, at du vælge en eller flere platforme, hvor din målgruppe findes. Som du kan se i tallene ovenfor, kan der være stor forskel på alder, køn og aktivitetsniveau på de forskellige platforme. F.eks. kan du med fordel vælge Pinterest som din platform, hvis din målgruppe er midaldrende kvinder, mens et medie som Twitter fortrinsvis benyttes af yngre mænd.
Udover at undersøge hvor din målgruppe befinder sig, skal du også overveje målet med din kampagne. Vil du øge kendskabet til din virksomhed, vil du generere leads eller vil du forsøge at lave direkte salg med din kampagne? Det kan også være en helt fjerde målsætning, du har i tankerne. Nogle målsætninger passer bedre til specifikke platforme end andre.
Hvordan vil du kommunikere?
Tænk herefter hvordan du gerne vil kommunikere: Skal indholdet være tekst-, billede- eller videobaseret? Nogle platforme – f.eks. Facebook og Instagram – giver dig mulighed for at lave unikke stories, karrusel-visninger og lignende. Husk at vælge et sprog og et udtryk, der passer til platformen. Kender du ikke platformen på forhånd, bør du bruge noget tid på at undersøge den nærmere. Den tid du bruger på research, er givet godt ud når du skal bygge den ideelle kampagne.
I denne forbindelse kan du også med fordel tjekke hvilke platforme dine konkurrenter benytter, og ikke mindst hvordan de bruger dem. Du kan lære meget af et iagttage dine konkurrenter, da du både kan se hvad der fungerer, og hvad der er mindre hensigtsmæssigt.
Flere platforme?
En platform er sjældent nok. Vil du gøre et effektivt indtryk, så kan det være en fordel at være til stede på flere platforme på samme tid. De brugere du ikke rammer på den ene platform, rammer du måske på den anden. Henvendelsesformen skal naturligvis passe til den enkelte platform. Du skal dog vurdere hvor mange SoMe-kanaler, du kan administrere. Det er vigtigt at kanalerne er aktive og det kræver selvsagt en godt portion tid. Start evt. med to-tre platforme.
Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.