Det er oplagt at benytte nyhedsbreve som et led i din digitale markedsføringsstrategi. Metoden er nemlig billig, effektiv og målbar.
Til gengæld er du langt fra den eneste, der forsøger at få dine kunders opmærksomhed gennem beskeder i den digitale indbakke, og det er derfor vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser, inden du begynder at sende nyhedsbreve ud til højre og venstre.
Hvordan undgår du at forsvinde i mængden? Der bliver sendt 293 milliarder e-mails hver eneste dag, og det store spørgsmål er derfor hvordan du kan sikre dig, at det netop er din e-mail, der bliver åbnet og læst?
En mulig fremgangsmåde er at gøre dine nyhedsbreve mere personlige.
Det kan være en god idé at benytte personlige e-mails, men det er vigtigt, at du overvejer fordele og ulemper ved at bruge personlige oplysninger som en del af din markedsføring.
Som allerede nævnt handler en stor del af e-mail marketing om at skille sig ud fra mængden. En populær måde at skille sig ud, er gennem de personlige e-mails.
Hvad menes der med personlige e-mails?
Når du skriver personificerede e-mails, målretter du indholdet, så det passer til modtageren. Dette gøres ved at bruge de forskellige data og informationer, du har om modtageren.
Det kunne f.eks. være fornavn, fødselsdato, bopæl eller det seneste produkt, de har købt hos dig.
Der findes flere niveauer af personlige e-mails. En af de simple og samtidig mest brugte metoder er at inkludere modtagerens fornavn i emnefeltet. Andre, og mere krævende tiltag, handler om at vælge særligt indhold i din e-mail, som matcher modtagerens køn, bopæl og andre informationer, du har til rådighed.
Strategien bag de personlige e-mails
Ved at benytte en strategi med personlige e-mails, kan du sikre at dine nyhedsbreve indeholder produkter, som er relevante for modtageren. Herudover kan du – ved at være på fornavn med dem – opbygge en nærmere relation til dine kunder.
Der er flere grunde til at gøre dine e-mails personlige. Studier (udført af Invesp) viser at åbningsraten er 29% højere for de personlige e-mails, end for de traditionelle e-mails, mens klik-raten er hele 41% højere. Modtagerne klikker altså markant oftere på links i e-mailen / nyhedsbrevet, hvis de oplever at indholdet er henvendt til dem.
Der er naturligvis også ulemper og udfordringer forbundet med de personlige e-mails. En undersøgelse fra YouGov har vist, at 32% af brugerne ikke bryder sig om personificerede henvendelser, da de føler at denne type e-mails virker invaderende på deres privatliv.
Jo flere informationer du efterspørger ved tilmeldingen til dit nyhedsbrev, desto flere brugere vil droppe tilmeldingen
Der kan også være en udfordring forbundet med at få brugerne til at tilmelde sig dit nyhedsbrev / din e-mail-liste, hvis de skal udfylde mange (personlige) informationer.
Du skal derfor tænke over, hvilke informationer du reelt har til hensigt at bruge. Jo flere informationer brugerne skal indtaste og jo længere tid, de skal bruge på det, desto flere vil tilmeldinger vil du gå glip af.
Det gælder derfor om at finde den rette balancegang, for når du først har de relevante informationer om dine brugere, er brugerne også mere værdifulde for dig og din virksomhed.
At udsende personlige e-mails kræver desuden teknisk og juridisk planlægning. Du skal naturligvis have et system og et setup der sikrer, at du kan indsamle informationer og udsende unikke e-mails til dine brugere.
Informationerne kan enten være nogle, brugerne selv oplyser, eller de kan skaffes gennem cookies og registrerede kliks. Indsamler du informationer om brugerne, skal du også sikre dig, at du overholder retningslinjerne for GDPR fra datatilsynet.
Idéer til personlige nyhedsbreve
En personlig korrespondance omfatter naturligvis brugen af navne. Her bør du i særdeleshed tænke over det første, som brugeren ser, når han/hun modtager dit nyhedsbrev. Det gælder emnefelt og afsender. Afsenderens navn og indholdet af emnefeltet er afgørende for, om modtageren overhovedet åbner dit nyhedsbrev.
Hvem skal stå som afsender af din e-mail? En personlig relation kræver navnet på en person og ikke et firma
Hvem skal stå som afsender af din e-mail? Hvis du vil opbygge en personlig relation, så skal det naturligvis være navnet på en person og ikke et firma, der står som afsender af nyhedsbrevet. Brug evt. navnet på den sælger som kunden tidligere har været i kontakt med, eller den person, som står for den aktuelle kampagne.
Emnefeltet er ligeledes utrolig vigtigt. Hvad er grunden til at du sender den aktuelle mail? Her gælder om at vække modtagerens nysgerrighed. Det kan du f.eks. gøre ved at tilføje modtagerens fornavn.
Har ’Charlotte’ tidligere købt en rejse til Italien kunne et emnefelt f.eks. lyde ’Hej Charlotte, lige nu kan du få 20% rabat på hoteller i Rom’. Vil du gerne have feedback på kundens oplevelse, kunne teksten lyde ’Charlotte Poulsen, besvar venligst denne undersøgelse om dit seneste køb’. Ved at se sit navn i emnefeltet, vil det ofte medføre en øget interesse for at åbne den aktuelle e-mail.
Nogle marketing-platforme giver dig mulighed for at tilpasse elementerne i nyhedsbrevet til den enkelte modtager. På denne måde kan du vælge at inkludere specifikke produkter, som du forventer at modtageren er interesseret i, ligesom du kan fjerne de elementer, som potentiel ikke skaber interesse hos modtageren.
Hvilke elementer, du skal vælge, kan f.eks. være baseret historikken fra brugerens tidligere køb, eller rette sig specifikt efter hvor personen bor.
Send en fødselsdagshilsen
De fleste mennesker vil være tilbøjelige til at åbne en e-mail med teksten ’Tillykke med fødselsdagen’ i emnefeltet. Hvis du kender dine brugeres fødselsdage, kan du med fordel sende en lykønskning på denne tid af året.
Da der er tale om en fødselsdag, er det naturligvis oplagt at give en form for gave – evt. en rabatkode, gratis fragt på næste ordre, VIP-medlemskab eller lignende.
En tekst kunne f.eks. være ’Kære Charlotte Poulsen, stort tillykke med fødselsdagen. Vi håber du får en rigtig dejlig dag, og giver dig i dagens anledning en rabatkupon på 15%, som du kan indløse næste gang du handler hos os. De bedste hilsner xx’.