Google My Business giver vigtige topplaceringer

Ved at være synlig i dit lokalområde kan du få flere kunder ind i din virtuelle butik

Hvad er Google My Business?

Google My Business er et værktøj, som hænger tæt sammen med internetgigantens korttjeneste, Google Maps. Med Google My Business kan brugerne få en kort introduktion til din virksomhed, som indeholder de mest relevante oplysninger. Værktøjet er bundet op på virksomhedens lokation, og kan således findes gennem Google Maps, men den kommer også frem i de almindelige søgeresultater, hvis søgningen har en lokal forankring.

Google My Business virker lidt som en telefonbog over virksomheder på nettet, og ser således ud:
Når du først har oprettet din virksomhed i Google My Business, kræver det meget lidt tid og energi at vedligeholde profilen. De fleste informationer i Google My Business er i udgangspunktet tidløse, men det er naturligvis vigtigt at du opdaterer informationerne, hvis du skifter fysisk adresse, hjemmesideadresse, telefonnummer etc.

Herudover kan det også være relevant at uploade billeder og andet indhold til din konto, som skaber et billede af, at din virksomhed er aktiv. Det er også muligt at svare på brugerhenvendelser direkte i Google My Business, men denne funktion kan slås fra, hvis du ikke har planer om at bruge den.

Hvorfor skal man have en Google My Business?

Det er helt gratis at lave en Google My Business-konto, og der er flere fordele ved at oprette den. Først og fremmest sørger din Google My Business-konto for at dine kunder/gæster nemt kan finde/kontakte dig, men værktøjet sikrer også, at du kan få højere placeringer i Google-søgningerne.

Hvis din primære målgruppe befinder sig i dit lokalområde, er det en nødvendighed at have en komplet Google My Business-konto, da det er en god og ikke mindst billig reklamesøjle for din virksomhed.

Efter at have valideret din virksomhed hos Google, sørger søgemaskinen for at koble dine virksomhed og din adresse sammen. Når Google-brugerne herefter søger efter dine produkter eller ydelser i netop dit område, kommer din virksomhed frem to forskellige steder i Google – både i den organiske og de lokale søgeresultater.

Du kan desuden være heldig at blive vist i den såkaldte ’Snack Pack’ – en liste med tre udvalgte virksomheder, som ligger i det aktuelle område. At opnå en top-3-placering i Googles Snack Pack kræver målrettet søgemaskineoptimering (SEO), men er bestemt ikke umuligt, da konkurrencen begrænser sig til det konkrete lokalområde.

I en Google-søgning ser Snack Pack-listen sådan ud:
Snack Pack-listen kommer før de normale, organiske resultater, betyder det, at du i nogle tilfælde kan få op mod 40-60% af kunderne, da så mange vælger at besøge en af de 3 muligheder på Snack Pack-listen.

Her du f.eks. en tandlægeklinik i Aarhus, og har du oprettet en Google My Business-profil, så kan du komme med i Googles Snack Pack-liste. Hvis en bruger enten befinder sig i Aarhus eller eksplicit taster lokationen ’Aarhus’ og herefter søgeordet ’tandlæge’, bliver din virksomhed altså vist som en af de tre første links. Sker dette, står du til at få masser af konverteringer.

De konverteringer, du opnår gennem Snack Pack-listen, er desuden ekstra værdifulde (i forhold til almindelige konverteringer):
Sandsynligheden for et køb øges 2,5 gange for kunder der søger lokalt
88% af konverteringerne gennem lokalsøgninger enten ringer eller besøger virksomheden inden for 24 timer
Søgninger som fokuserer på lokalområdet, er steget med 900% de seneste 2 år
28% af dem, der søger lokalt, ender med at gøre et køb
Der findes mange flere statistikker, som understøtter værdien af klik opnået gennem lokale søgninger, og det er derfor et område du med fordel kan fokusere på.

Hvordan kommer jeg til tops i Googles søgeresultater?

For de fleste virksomheder, som primært finder kunder i lokalområdet, er Googles Snack Pack-liste det forjættede land. Det er her, din virksomhed skal ligge, hvis dine kunder nemt skal kunne finde dig. Det er dog ikke nogen let opgave at komme med på Snack Pack’en, for der er naturligvis mange andre virksomheder inden for din branche, der også har en Google My Business.

Nedenfor får du nogle forslag, som kan forbedre dine muligheder for at komme med på Snack Pack-listen. Du skal dog vide, at selvom du ikke ender blandt de tre udlagte virksomheder i Snack Pack’en, så kan din Google My Business-profil stadig være en vej til flere kunder.

Verificer din virksomhed

I udgangspunktet kan alle og enhver oprette en virksomhed i Google My Business – andre brugere kan i teorien allerede have oprettet en profil for netop din virksomhed. For at for adgang til alle de smarte funktioner, skal virksomheden imidlertid verificeres, og det er kun dig, der kan gøre dette.

Du skal bevise, at det er din virksomhed, hvilket bl.a. kan gøres ved at du modtager en sms eller en opringning på det telefonnummer, der er angivet i Google My Business-profilen, og herefter indtaster en oplyst kode i Google. Virksomheden kan også verificeres ved at der sendes et fysisk postkort til virksomhedens adresse.

Når du har verificeret at du er ejer af virksomheden, kan du for alvor begynde at udvikle din Google My Business-profil. Der findes mange felter, som du kan udfylde, og jo mere fyldestgørende du kan udfylde felterne, desto bedre. Det at have en veludviklet profil kan hjælpe din virksomhed op i Snack Pack-sorteringen.

Anmeldelser

Anmeldelser kan være en vigtig vej til gode placeringer i Snack Pack-listen, for gode anmeldelser fortæller både Google og andre brugere, at din virksomhed er ægte og værd at besøge. Den bedste måde at få gode anmeldelser er naturligvis at yde god service, og håbe at dine kunder vil anmelde din forretning, men det er langt fra den hurtigste og mest effektive metode.

Det kan derfor være nødvendigt at opsøge de gode anmeldelser ved aktivt at bede dine kunder om en anbefaling på Google eller ved at få venner og bekendte til at skrive gode anmeldelser. Har du flere forskellige Google-konti, kan du også selv plante et par gode anmeldelser…

Lokale citeringer

Lokale citeringer kan også være en faktor, der kan få din virksomhed op i Snack Pack-listen. Lokale citeringer handler om, at få din virksomhed til at blive nævnt på hjemmesider der (ligesom din egen forretning) har en relation til dit lokalområde.

Når lokale hjemmesider (andre virksomheder, foreninger, medier o.l.) nævner din virksomhed, er det endnu et bevis på, at din virksomhed er ægte, og at den har en fremtrædende rolle i lokalområdet. 

De lokale citeringer minder om klassisk SEO med linkbuilding, men fokuserer på lokale hjemmesider, ligesom et link ikke er påkrævet (selvom det kan være belejligt). De bedste citeringer indeholder virksomhedsnavn, adresse og telefonnummer, men er det blot dit virksomhedsnavn, der nævnes, er det bedre end ingenting – i hvert fald hvis du har et unikt navn.

Korrekte informationer

Sørg nu for, at dine informationer i Google My Business er korrekte. Det lyder indlysende, men alligevel er der påfaldende mange virksomheder, der har forkerte oplysninger i deres profil. Passer dine åbningstider? Har virksomheden skiftet telefonnummer fornyelig? Hvis disse informationer ikke passer – og hvis de adskiller sig fra informationer andre steder på nettet – kan det få negative indvirkninger på dine placeringer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

Sitemap
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram