Bliv fundet i lokalområdet: Derfor er lokal SEO vigtigt for dig

Vælg dine kampe med omhu. Ved at optimere din hjemmeside mod lokalområdet, og vælge de rette søgeord, forbedrer du muligheden for en topplacering hos Google. Med lokal SEO fokuserer på du på den nære geografi, og du behøver således ikke at tage kampen op med konkurrenter i den anden ende af landet. I stedet kan du fokusere på at lokke dine lokale kunder indenfor i din digitale butik.

Hvad er lokal SEO?

Lokal SEO dækker over de forskellige tiltag, som du kan gøre, for at skabe øget synlighed i lokale søgninger. En lokal søgning tager udgangspunkt i en klassisk søgefrase, som kombineres med en lokalitet – det kunne f.eks. være ”bilforhandler Viborg”. Her vil søgeresultaterne vise en lang række bilforhandlere i Viborg.

Google anvender også gerne din aktuelle placering, så du slet ikke behøver indtaste by, hvis du gerne vil finde en lokal tømrer, frisør eller et pizzeria.

Lokal SEO er både praktisk for kunderne, der leder efter en aktuel butik eller serviceydelse i nærheden, men også for dig som virksomhedsejer. Altså hvis du ved hvordan du skal optimere din hjemmeside i forhold til lokal SEO.

Har du optimeret din hjemmeside for brugte biler mod lokal SEO, er det din virksomhed, der dukker op i søgeresultaterne, når en kunde fra dit lokalområde skriver ”biler” eller ”bilforhandler” i søgefeltet hos Google.
Lokal SEO er både praktisk for kunderne, der leder efter en butik i nærheden, men også for dig som virksomhedsejer
Er din virksomhed samt virksomhedens ydelser og produkter rettet mod lokalområdet, så er lokal SEO et must. Lokal SEO er en forholdsvis nem måde at skabe øget synlighed online, da konkurrencen netop er begrænset til dit lokalområde. Det er altså væsentligt lettere at opnå en god placering på søgetermen ’tandlæge Odense’ end det vil være at få en god placering på det generelle søgeord ’tandlæge’ i hele landet.

Og husk; hvis du har optimeret dit side til ’tandlæge Odense’, så kan du også blive fundet, hvis en bruger, som befinder sig i Odense, blot søger på ’tandlæge’. I dette tilfælde laver Google selv koblingen mellem søgeordet og brugerens konkrete placering.

Sådan ser en lokal søgning ud

Visningen er lidt anderledes end i en traditionel Google-søgning. Sammen med søgeresultaterne får du nemlig et kort, samt en kort liste over lokale virksomheder – i dette tilfælde bilforhandlere. De virksomheder, som er optimeret mod lokale søgeord, får de øverste placeringer.

Lokal SEO kan også overvejes selvom din virksomhed ikke primært henvender sig til lokalområdet. Da det er nemt at opnå forbedrede Google-placeringer med lokale søgninger (og da der er mindre konkurrence på dette område), kan du med fordel udnytte disse fordele og eksempelvis markedsføre din webshop i det lokalområde, hvor du bor.

Tænk på hvor tit du bevidst eller ubevidst selv laver en lokal søgning i Google.

Google bruger sine mange algoritmer til at vurdere, hvornår de mener, at der er tale om en lokal søgning. Og hvis de ikke rammer plet i søgningen, vil det blot kræve at brugeren tilføjer et relevant, geografisk søgeord.

Hvorfor skal du have fokus på lokal SEO?

Ved at optimere din hjemmeside, så den (også) retter sig mod lokale søgninger, forbedrer du dine muligheder for at trække gæster ind på siden. Man kan sige, at den lokale SEO giver dig en ekstra chance / et ekstra skud i bøssen. Lokal SEO er således et initiativ, som bygger videre på den søgeordsoptimering, du allerede har foretaget.

Ifølge statistikken så ender 76% af de brugere, som har foretaget en lokal søgning hos Google også med at kontakte / besøge en butik indenfor 24 timer, og over hver tredje af dem ender tilmed med at gøre et køb.

Når en bruger søger efter den nyeste BMW-model på Google, er det måske blot fordi han gerne vil vide noget om bilen, læse anmeldelser, eller se billeder. Søger den samme bruger derimod efter ’BMW Næstved’ så er det sandsynligvis fordi han er interesseret i at finde en forhandler i Næstved, og dermed er interesseret i at købe en bil.

På denne måde er de lokale søgninger ofte mere købsorienterede end de generelle søgninger, og det ville da være en skam at gå glip af alle de købsparate brugere i dit nærområde.

Hvem kan bruge lokal SEO?

Lokal SEO kan bruges af langt de fleste virksomheder, men det er naturligvis mest relevant for de virksomheder, der har en fysisk butik, en restaurant, et værksted, en salon eller lignende. Hvis du prøver at lave en søgning på din branche og by, kan du hurtigt se hvem af dine konkurrenter, der allerede har optimeret deres side lokalt.

Det er relativt enkelt at optimere din virksomhed mod et lokalt marked, og det kræver således ikke en stor viden om SEO, data og Googles algoritmer. En lang række af de oplagte tiltag er endda gratis, hvilket betyder at selv små virksomheder har mulighed for at blande sig i kampen om topplaceringerne.

Har du en mindre virksomhed, som primært finder kunder i lokalområdet, eller tilhører din virksomhed blot en branche, hvor kunderne ofte foretager en lokal søgning, så bør du i høj grad fokusere på lokal SEO. Det gælder f.eks. indenfor restaurationsbranchen, men også indenfor håndværkere, frisører osv.

Hvordan kommer jeg i gang med lokal SEO?

Det først du bør gøre, hvis du gerne vil i gang med lokal SEO, er at fortælle Google hvor du bor. Vil du gerne findes i de lokale Google-søgninger, skal søgemaskinen naturligvis vide hvor din virksomhed ligger. Og det er altså vigtigt, at Google ikke er i tvivl om din adresse. Har din virksomhed skiftet adresse, og figurerer de forældede oplysninger fortsat på nettet, er det med til at modarbejde projektet med den lokale SEO.

Start med at oprette din virksomhed på Google My Business. Google My Business er et smart og ganske gratis værktøj, hvor du kan sætte en profilside op for din virksomhed. Når du har udfyldt alle de nødvendige oplysninger – navn, adresse, kontaktoplysninger, åbningstider etc. får brugerne lettere ved at finde din virksomhed, og lettere ved at komme i kontakt med dig. 

Du kan læse mere om Google My Business her.

Selvom Google nu kender din virksomheds adresse, er arbejdet dog ikke afsluttet. Jo flere gange du fortæller, hvor du bor desto bedre. Adressen skal naturligvis også være synlig på din hjemmeside, men forsøg også at sprede den andre steder i internettet. Dette kan f.eks. gøres ved at du tilmelder sig forskellige linkkataloger, digitale telefonbøger og lignende.

Geografiske kataloger

Et andet tiltag, man kan gøre, er at tilmelde sin virksomhed alle de hjemmesider, hvor man kan give en geografisk beskrivelse af sin virksomhed. Disse sider kan være Krak, Trustpilot, De Gule Sider og andre lignende sider. Grunden til at man kan gøre dette er:

1. Links fra andre sider ind til din egen hjemmeside, gør så Google tænker din hjemmesider er mere troværdige, fordi andre sider linker over til den.
2. Da disse sider giver en geografisk beskrivelse af din virksomhed, vil du flere steder fortælle Google, at du befinder dig i et lokalområde, som vil gøre du får bedre placeringer i google, når der bliver lavet lokale søgninger.

Denne type link-building styrker din hjemmeside i Googles øjne, som gør du vil, specielt i lokale søgninger, opleve at få bedre placeringer. Dog koster nogen af disse online geografiske kataloger penge, derfor bør man overveje en ekstra gang, om det er vigtigt for netop din virksomhed.

Lokale links

Vil du stå stærkere i kampen om de lokale søgninger, kan du med fordel forsøge at styrke din virksomheds lokale forbindelse. Det kan du bl.a. gøre ved at skaffe links fra andre lokale hjemmesider. 

På denne måde bliver den lokale forankring endnu tydeligere overfor Google, som desuden ser disse links som værdifulde anbefalinger. Den lokale linkbuilding er således med til at opbygge en troværdighed over for Google, som vil resultere i bedre placeringer i lokale søgninger.

Tekster med en lokal vinkel

Når Google skal bestemme, hvilke virksomheder, der skal ligge øverst i søgeresultaterne, er en af de vigtigste parametre naturligvis hjemmesidens relevans i forhold til søgningen. Derfor vil Googles robot kigge på, om brugerens søgeord matcher din hjemmesides tekster.

Vil du gerne indtage gode placeringer i den lokale søgning, kan du ændre / optimere dine tekster, så du nævne din by/dit lokalområde flere steder på siden. Sætninger som ’Frisør i Horsens’, ’Tømrer i Herning’ og ’Restaurant i Randers’ er smarte at få med på din hjemmeside – og gerne flere steder på siden. Det samme kan du passende gøre i metabeskrivelsen til dine sider.

Metabeskrivelsen er den tekst, som Google (og andre søgemaskiner) viser blandt søgeresultaterne. Disse beskrivelser har ikke alene betydning for SEO men også for konverteringsgraden. Er metabeskrivelsen god, er der også flere brugere, der får lyst til at klikke på den.

Få styr på din mobilside

De fleste Google-søgninger bliver efterhånden foretaget på en smartphone, og ser man udelukkende på lokale søgninger, foregår langt størstedelen på den kompakte skræm. Netop af denne grund er det vigtigt, at din hjemmeside er optimere til mobilbrug.

En mobilvenlig hjemmeside er ikke blot vigtig, når det gælder lokal SEO – siden marts 2021 har Google nemlig benyttet deres ’Mobile First’-indeksering, der betyder at Googles robotter udelukkende kigger på din mobil-side, når siden skal indekseres. En dårlig mobilside kan således betyde, at din hjemmeside rutsjer langt ned på listen over søgeresultater. Læs mere om Googles Mobile First og få gode råd til en mobilvenlig hjemmeside her.

Eksempel på lokal SEO

Ovenfor ses et eksempel på vellykket lokal SEO. Efter en søgning på kombinationen ”tømrer Randers”, kommer disse resultater frem - tre af resultaterne er samlet i den såkaldte 'Snack Pack', som naturligvis medfører ekstra eksponering. 

Kigger vi på den markerede hjemmeside, ses det at 'Randers' både er nævnt i overskrift / titel, meta-beskrivelse og tekst. Klikker man ind på siden nævnes ordene ”tømrer” og ”Randers” over 10 gange hver.

Disse tiltag (+ evt. øvrige SEO-tiltag) resulterer i, at firmaet både ligger nr. 1 i Snack Pack-listen, og som den første i de organiske resultater. Et lignende resultat vil opstå, hvis man befinder sig i Randers og blot søger på ”tømrer”. På denne måde vil hjemmesiden med stor sandsynlighed få størstedelen af trafikken på netop disse søgninger. I mange brancher er flotte placeringer som denne guld værd.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

Sitemap
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram