Scraping er et udspekuleret angreb mod din side, hvor sidens indhold kopieres over og udgives på en anden side (eventuelt til brug på PBNs og i de såkaldte Link Farms). Siden Googles Panda-update har søgemaskinen været meget dygtig til at opfange duplicate content, og Google vælger som regel blot at lade én af udgaverne ranke i søgeresultaterne.
I de fleste tilfælde er det den originale tekst, som Google vælger at ranke, men der kan opstå problemer, hvis det er kopien, der bliver indekseret først.
I forhold til scraping, så kopieres nyt, dugfriskt indhold gerne automatisk, og (gen)udgives med det samme. På denne måde har ’scraperne’ nogle gang held med at få indholdet indekseret før den originale tekst er er blevet det.
Duplicate content kan have store konsekvenser for din hjemmeside og dens evne til at opnå gode placeringer i søgeresultaterne. Derfor bør du holde øje med, om der findes kopier af dit indhold online. Til dette formål kan f.eks. benytte
Copyscape. I Copyscape skal du blot sætte din URL ind i søgefeltet, hvorefter værktøjet kan fortælle dig, om der findes kopier af dit indhold online.
Finder du kopier af dit indhold andre steder på internettet, bør du starte med at kontakte webmasteren for den pågældende side, med et ønske om at det nævnte indhold bliver fjernet. Det er nok ikke så sandsynligt, at vedkommende vil skride til handling. Hvis henvendelsen ikke har nogen effekt, kan du i stedet indrapportere det kopierede indhold til Google gennem deres formular til
Fjernelse af ophavsretligt beskyttet materiale.