Bruger du Facebook til markedsføring, så kan du med fordel bruge disse 10 tips. Som virksomhedsejer er Facebook en fremragende platform. Her kan du både holde kontakten med din faste kundeskare og naturligvis finde helt nye kunder.
Men hvordan sikrer du dig, at dine opslag bliver set? Der findes flere forskellige tricks, som kan hjælpe til at dine opslag kommer langt omkring.
1. Vær aktiv i kommentarsporet
Det er vigtigt at være til stede, og der gælder derfor om at svare på de spørgsmål, som brugerne stiller i kommentarsporet. Du kan også sagtens tage del i debatten uden at der er stillet et konkret spørgsmål til dig eller dit indlæg. Følg med i kommentarerne, og skriv gerne kommentarer, der giver brugerne lyst til at blive kunder hos dig.
2. Skriv den første kommentar selv
Facebook kan godt lide opslag, hvor der er gang i kommentarfelterne. Det viser nemlig, at opslaget har vakt interesse. Et smart trick er selv at skrive den første kommentar.
Hvis en bruger ser, at der allerede er en kommentar, fungerer det som et såkaldt ’social proof’ – et socialt bevis, der indikerer, at andre (også) synes om indholdet, og det bliver derfor lettere for den næste bruger at kommentere eller ’synes godt om’.
Men hvordan tilføjer man en kommentar, så det ikke virker selvoptaget? Jo, du kan f.eks. lade som om du har glemt noget i det oprindelige opslag, og således tilføje den nye kommentar med et ’ps.’ eller lignende.
3. Skriv en sætning, når du deler indhold
Det er oplagt at dele indhold på Facebook. Du kan f.eks. dele et opslag fra din virksomhedsprofil på din private profil, så der kommer mere opmærksomhed omkring opslaget.
På samme måde kan du bede kollegaer, venner og bekendte om at dele dit indhold. Du skal dog aldrig bare indholdet i blinde. Skriv altid en sætning, hvor du gør det tydeligt hvorfor du har delt det aktuelle indhold.
4. Lav billedet ’klikbart’
Har du set de billeder, der også fungerer som links? Opslag med ’klikbare’ billeder er gode til at skaffe trafik til din hjemmeside. Vælger du at kaste penge efter et opslag (annonceret indhold), så aktiveres funktionen automatisk, men du kan også få den frem ved at dele et link – f.eks. til et nyhedsbrev.
Bruger du et nyhedsbrev til at få funktionen frem, så skal du være opmærksom på, at du får lagt det korrekte billede ind om en såkaldt ’thumbnail’. Det kan du nemt indstille i det program du benytter til nyhedsbreve (f.eks. MailChimp).
5. Få brugerne til at kommentere dit indhold
Opslag med livlig aktivitet opnår større rækkevidde og når således ud til flere brugere. Derfor er det oplagt at du opfordrer til interaktion.
Det kan enten foregå direkte, ved at du tilføjer sætningen ’må gerne deles’ eller lignende eller indirekte ved at du stiller et spørgsmål, som du forventer brugerne vil svare på.
En direkte opfordring til interaktion er også at bede brugerne om at ’tagge’ venner.
Du skal imidlertid være opmærksom på, at disse opfordringer ikke bør benyttes, hvis du gerne vil bruge opslaget som annonce. For at dit opslag kan godkendes som annonceret indhold hos Facebook, skal det ikke indeholde disse direkte opfordringer.
Skriv indhold som er tidløst. Da du ikke ved, hvornår brugerne ser dit opslag, bør du undgå en vending som ’i morgen’. Skal du nævne et tidspunkt i dit opslag, så angiv den specifikke dato. På denne måde undgår du forvirring.
Selvom du har mange tegn til rådighed i et Facebook-opslag, så gælder det om at gøre opslaget kort og præcist. Kom til sagen. Start med en god overskrift, som fanger brugernes interesse.
Få de vigtigste informationer frem, så de ikke bliver gemt væk nederst i opslaget. Længere opslag får et klip, hvor der automatisk indsættes en ’læs mere’-knap.
Denne ’læs mere’-funktion kan godt bruges aktivt, hvis du kan tilpasse din tekst så brugerne bliver ’tvunget’ til at klikke på ’vis mere’, hvis de vil have hele sætningen med. Det kan være en udmærket idé at spille på brugernes nysgerrighed, men hovedreglen er, at vigtige informationer skal frem i lyset.
Ovenstående eksempel er hentet fra blomsterforretningen Blomsterland. Eksemplet til venstre giver indtryk af, at forretningen lukker (permanent), fordi hele budskabet ikke kommer med inden 'Se mere'-knappen. Du skal ikke forvente at brugerne klikker på 'Se mere', og derfor skal du altid placere dit vigtigst budskab øverst i dit opslag.
Det er oplagt at bruge video i dine Facebook-opslag. Gode videoer kan gøre, at brugerne stopper op ved dit opslag, hvilket Facebook naturligvis registrerer.
Husk dog altid, at videoen skal kunne fungere uden lyd, da mange brugere har lyden slået fra på deres enheder. Bliver der sagt noget vigtigt, er det derfor nødvendigt med undertekster.
9. Overvej at ’tagge’ personer og sider
At ’tagge’ personer og sider kan være en god måde til at opnå en større rækkevidde. Personen, du tagger, bliver samt dennes omgangskreds kan blive præsenteret for dit indhold, ligesom tiltaget kan engagere flere brugere.
Du kan også tagge andre sider, hvis det er relevant. Det kunne f.eks. være en anden virksomhed, som du samarbejder med. På denne måde kan I begge få øget opmærksomhed.
10. Find det bedste blikfang
Hvad kan du gøre for at brugerne stopper op ved dit opslag? Da du er i konkurrence med tusindvis af andre opslag, gælder det om at finde et det rette blikfang. Noget der skiller sig ud fra mængden. Det kan være en særlig flot grafik, en anderledes video eller et specielt billede.
De mange informationer, som brugerne får kastet i hovedet, når de bruger tid på nettet har skabt begrebet ’Banner blindness’. Begrebet handler om, at brugerne bevidst eller ubevidst ignorerer banner-reklamer og opslag der ligner reklamer. Du bør derfor undgå at dit opslag ligner en reklame – også selvom det rent faktisk er en reklame.
Ovenstående eksempel er hentet fra komikeren Heino Hansens Facebook-side. Opslaget er lavet som var det et nyhedsindslag, og fungerer som et fremragende blikfang. Langt de fleste brugere bliver nødt til at stoppe op for at undersøge hvorfor Heino Hansen er i direkte tv...
Når du laver indhold til Facebook så husk, at langt de fleste brugere oplever dine opslag på en mobiltelefon. Selvom mobiltelefonernes skærme generelt er blevet større de seneste år, så skal du sikre dig, at indholdet er optimeret til en mobilskærm.
Da mange virksomhedsopslag bliver fremstillet på en computer, er det vigtigt at tjekke, hvordan opslaget ser ud i mindre format, inden du blot publicerer det.
Sørg også for at blande indholds-formaterne, så du både laver opslag med billeder, ren tekst, deling af hjemmesider, video og grafik. På denne måde får du en varieret og indbydende profil.
Hvornår skal du lægge indhold på Facebook? Det kommer naturligvis an på hvilken målgruppe, du vil ramme. Er det B2B-segmentet, du ønsker at nå ud til, så er det oplagte tidspunkt tirsdag, onsdag eller torsdag fra 7 til 15. Men prøv dig frem. Ved at variere tidspunkterne for dine indlæg, kan du i løbet af nogle uger afkode det bedste publiceringstidspunkt.
Har du styr på Facebooks algoritme? Uanset hvilken slags Facebook-side du har, så kommer dit indlæg ikke automatisk ud til alle, der følger siden. Facebook ønsker nemlig kun at vise opslag, der præsterer. Derfor er det vigtigt at brugerne interagerer med / reagerer på dit opslag.
Interaktion med et opslag er bl.a. at like, at dele, at kommentere, at klikke på billedet, at klikke på links etc. Vil du gerne nå ud til mange brugere (uden at betale dig fra det gennem annoncering) skal dit opslag altså fik brugerne til at interagere med det.