Bruger du Facebook som en aktiv del af din markedsførings- / branding-strategi? Det sociale medie er et fremragende valg, hvis du gerne vil i kontakt med massevis af brugere, som du senere kan gøre til kunder i din forretning.
Men selvom Facebook giver dig adgang til et stort netværk, så er succes på det sociale medie ikke selvskrevet. Flere potentielle fejl lurer nemlig i kulissen…
I dette indlæg kan du blive klogere på 5 klassiske fejl, som du skal undgå i dine Facebook-opslag.
1. For mange budskaber i ét opslag
Det er vigtigt at holde fokus – også i et Facebook-opslag. Har du flere budskaber, du gerne vil ud med, så kan du glæde dig over, at du således har materiale til flere opslag. Det skal nemlig være tydeligt for modtageren, hvad du vil sige med dit opslag.
I din iver efter at fortælle alle de gode historier, kan du let miste det nødvendige fokus.
At inkludere for mange budskaber i ét opslag er en klassisk fejl på Facebook, men også en fejl, som er let at rette.
Herudover gælder det, at du ikke må have for meget tekst med i dit opslag. Facebook-opslag handler om at skabe interesse og give brugerne lyst til at handle. Derfor er det vigtigt, at du straks kommer til sagen i dit opslag. De vigtigste informationer skal stå først.
Et Facebook-opslag er ikke en spændingsroman, hvor det gælder om at forhale processen, og trække pinen ud for læseren. Budskabet skal være klart og tydeligt allerede i første linje.
Er dit opslag lavet for virksomhedens skyld, eller for brugerens skyld? Det ideelle Facebook-opslag skal gerne være en gevinst for både dig og dine følgere. Det gælder altså om at vække en interesse hos læseren, og ikke udelukkende fokusere på at sælge et produkt.
Du kan med fordel stræbe efter at lave to opslag med viden, hver gang du laver ét salgsopslag. På denne måde skaber du interessant og relevant indhold til dine trofaste følgere, og sandsynligheden for at brugerne vil interagere med dine opslag bliver betydeligt større.
I dine salgsopslag kan du også tænke over, hvordan du kan pakke salgssnakken lidt ind, så opslaget har en legitimitet, der ligger udover et potentielt salg.
Der findes mange konkurrencer på Facebook – ja, nogle gange føles det som om hvert eneste opslag er en form for konkurrence. Konkurrencer kan naturligvis være gode til at skabe opmærksomhed, men det er sjældent, at opmærksomheden skaffer dig flere relevante følgere.
De værdifulde følgere – dem som er potentielle kunder i din virksomhed – kommer ikke til dig fordi du laver en konkurrence. Tværtimod. Det gælder i stedet om at skabe relevant og interessant indhold. Derfor bør holde antallet af konkurrencer til et absolut minimum.
4. For meget tekst i billeder og grafik
Det er en rigtig god idé at bruger billeder og grafik i dine opslag, da begge dele kan fungere som det perfekte blikfang, der får brugerne til at stoppe op ved netop dit opslag. Det er imidlertid vigtigt, at et billede (eller en grafik) sender et tydeligt signal, som er let af afkode i farten.
Brugerne på sociale medier har altid travlt, og det fungerer derfor ikke optimalt, hvis billeder og grafik er forsynet med store mængder tekst.
Er det vigtigt for dig at have tekst med på dit billede, skal du forsøge at gøre teksten kort og præcis. Prøve gerne at bruge færre ord og/eller at gøre tekstens størrelse mindre, så den er mere elegant.
Skal du bruge meget tekst, bør den altid skrive i opslagets brødtekst og ikke direkte på dit billede. Undgå ligeledes at sprede teksten ud over hele billedet.
Keep it simple.
Det kan være en god idé at indsætte links i dit opslag – links som enten sender brugerne videre til din egen hjemmeside, eller til en anden side, som er relevant for dine følgere.
Et link bør dog altid være i følgeskab af en sætning eller to, og her er det vigtigt, at du holder, hvad du lover. Det er ikke smart at lokke brugerne ind på din side under falske forudsætninger. Det skaber blot utilfredse brugere.
Ønsker du at skaffe trafik til din hjemmeside, så skal der være en sammenhæng mellem dit Facebook-opslag, og den side, som brugerne lander på, når de følger dit link. Er der ikke en tydelig sammenhæng, risikerer du at forvirre brugerne. Lover du at præsentere relevant viden, så skal det også være relevant viden, brugerne finder på din side.
Kort sagt: Undgå clickbait.
Hvilke Facebook-opslag der vises til hvilke brugere, afhænger af Facebooks algoritmer. Du skal således ikke forvente, at alle dine følgere kommer til at se alle din opslag.
For at dit opslag kan nå ud til mange brugere, skal der være aktivitet omkring opslaget. Brugerne skal like, kommentere, dele og klikke på dit opslag. Det kan du alt sammen læse mere om i artiklen
10 tip: Sådan når du ud til flere brugere med dine Facebook-opslag.