Sådan laver du den gode overskrift

At skrive en god overskrift er altafgørende for at du kan lokke kunder ind i din digitale butik. Først når kunderne (brugerne) er blevet fanget af din overskrift kan du introducere dem for dit produkt. Undersøgelser viser nemlig at:

Hele 80% af brugerne kigger udelukkende på overskriften, og vurderer herudfra om de ønsker at læse mere.

Du kender det sikkert også selv: Kommer du forbi en kedelig eller intetsigende overskrift, så er det svært at finde argumenter for at klikke på den. Du gider ganske enkelt ikke bruge tid på at undersøge, hvad der gemmer sig bag overskriften. Netop af denne grund er det utroligt vigtigt, at dine overskrifter / titler sidder lige i skabet. Kun på denne måde kan du lokke potentielle kunder indenfor...

TIP: Vil du gerne vide mere om den gode overskrift, så kan du med fordel læse Christina Klitsgaards tips og tricks. Christina Klitsgaard kan godt kaldes en ekspert på området, og du kan læse mere om hende her. Det skal lige bemærkes, at Klitsgaards materiale primært har fokus på landingssider, men mange af principperne kan sagtens bruges mere generelt, når du skal lave en god overskrift.

Brug 50% af din tid på overskriften og 50% på alt det andet

At bruge halvdelen af sin tid på et skrive 1-2 linjer, virker i udgangspunkt absurd. Det kan imidlertid ikke siges tydeligt nok: Overskriften er afgørende for, at du kan få solgt dit produkt.

Du kan have verdens bedste indhold gemt på en landingsside, og du kan have verdens bedste produkt liggende på dit lager, men hvis overskriften ikke kan lokke kunder ind, så bliver du aldrig i stand til at sælge de mængder, som produktet og teksten fortjener. Derfor er overskriften/titlen så vigtig, og klart det vigtigste element, når det gælder om at sælge.

Hvad skal den gode overskrift indeholde?

Der er særligt to vigtige elementer, som du bør overveje, når du skal lave en overskrift:

Vær konkret

Det er utrolig vigtigt at være konkret i sin overskrift. Er din overskrift for abstrakt indeholder den uhåndgribelige vendinger, så vil den hurtigt virke uinteressant for din læser. Mister du læserens interesse, mister du også et klik og en potentiel kunde.

Udbytte: Hvad kan brugeren få ud af det?

Sæt dig i brugerens sted, og overvej nøje hvilket udbytte brugeren kan (og ønsker at) opnå ved at klikke på din overskrift. Der kan være stor forskel på, hvad du sælger, og hvad kunden køber. Bruger du f.eks. din ekspertise til at sælge personlige træningstimer, så er det ikke de konkrete træningstimer, kunden køber, men derimod en stærkere krop.

Lad os fortsat tage udgangspunkt i den personlige træner. Hvilken overskrift kan den personlige træner vælge, hvis han/hun ønske at opnå konverteringer? En klassisk fejl vil være at bruge overskriften ”opnå dit potentiale med en personlig træner”. Denne overskrift er alt for abstrakt. Her er ingen konkret gevinst, og overskriften bliver derfor uinteressant for læseren.

Som personlig træner – og alle andre professioner – skal du i stedet overveje hvad det er, kunden gerne vil købe. Det kunne være øget muskelstyrke eller udholdenhed. ”Klar til et halvmaraton på 12 uger – find din personlige træner her” eller ”Lær at bænkpresse 100 kg med en personlig træner”. I begge tilfælde tilbydes noget konkret, og brugeren / kunder har let ved at afkode værdien af dit ’produkt’.

Nedbryd indvendinger

Den gode overskrift forsøger også at komme eventuelle indvendinger i forkøbet. Hvilke betænkeligheder kunne dine læsere have i forhold til at købe dit produkt? Her får du et eksempel på, hvordan du kan arbejde med at nedbryde indvendinger:
Vores eksempel tager udgangspunkt i Vintage Keeping – et firma, som sælger og indretter vinkældre. Hvad kunne en potentiel kunde mon indvende i forhold til at anskaffe en vinkælder? Måske at det er besværligt at indrette en vinkælder? Det kunne også være dyrt, og er der overhovedet plads til en vinkælder i mit hjem?

I eksemplet ovenfor forsøger vi at komme to af disse indvendinger i møde. Det sker med underoverskriften ”Det er nemmere end du tror” samt den store overskrift nederst; ”Har jeg overhovedet plads til en vinkælder?”

Målet er naturligvis at nedbryde fordomme. Det er IKKE besværligt at indrette en vinkælder – i hvert fald ikke hvis du får hjælp af Vintage Keeping – og du har skam plads til en vinkælder derhjemme, da de laves i mange forskellige størrelser.

I eksemplet med den personlige træner, kunne en indvending være, at det er uoverskueligt at træne op til et halvmaraton. Denne fordom er ganske håndgribelig, men ved at påstå, at du kan blive klar til et halvmaraton på 12 uger, er vi i gang med at nedbryde fordommen.

Hvis du er i tvivl om, hvilke indvendinger der kan være i forbindelse med dit produkt, kan du med fordel spørge personer fra din målgruppe. Hvilke indvendinger har de mon overfor den type produkter?

Brug gerne udsagn som ”uden besvær” eller ”nemt” eller lignende, da disse vendinger giver indtryk af, at det er overkommeligt for brugeren. Du kan også med fordel bruge tidsangivelserne som f.eks. ”på 12 uger” eller ”på blot 60 minutter” og lignende.

Sværhedsgrad

At skrive en god overskrift er noget, du med fordel selv kan gøre – ja faktisk er du nok den bedste til det, for nu er du jo klædt godt på til opgaven. Du er desuden den oplagte kandidat da du naturligvis kender dit produkt bedre end nogen anden. Du ved derfor hvad kunde kan få ud af din vare eller ydelse.

Tip: Husk altid at være oprigtig i din overskrift. Læserne skulle helst ikke blive skuffet når han/hun kommer ind på din landingsside.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram