Få mest for dine penge med Facebook Analytics

- Supplér Google Analytics med et mere dybdegående værktøj

Hvad er Facebook Analytics

Facebook er et af de medier, som samler allermest information om sine brugere, og med over 2 milliarder brugere, er der selvsagt masser af data at tage af. De forskellige data bruger Facebook bl.a. til at målrette annoncer, og til at vurdere hvor kundernes reklamepenge er givet bedst ud. Sidstnævnte informationer kan man få adgang til ved hjælp af værktøjet Facebook Analytics.

Facebook Analytics giver dig et overblik over brugernes data, som du så kan anvende i din markedsføring. Værktøjet giver nogle af de samme servicemuligheder som Google Analytics, men det anbefales ikke at man helt erstatter Google Analytics, men i stedet bruge Facebook Analytics som et supplement. På denne måde kan du nemlig få adgang til ekstra mange og ikke mindst relevante informationer om dine kunder.

Forskellen på Google Analytics og Facebook Analytics

Den mest fundamentale forskel på Google Analytics og Facebook Analytics er, at Google bruger det der hedder Cookie-based tracking mens Facebook bruger People-based tracking.

Cookie-based tracking fungerer ved at der bliver placeret en lille fil på din enhed, når du besøger en hjemmeside. Denne fil kaldes også en cookie. Hvis du besøger samme side igen, men denne gang fra en anden enhed/platform, vil der igen blive placeret en lille fil, da besøget registreres som et nyt besøg.

På denne måde kan Cookie-based tracking ikke spore cross-device besøg, og benytter man forskellige enheder – mobil, computer og tablet – vil det se ud som tre nye og usammenhængende besøg.

Det er her People-based tracking har en fordel. People-based tracking kigger ikke på de forskellige enheder, men på personen som er logget ind. Bruger du Facebook fra mobil og tablet, tracker Facebook Analytics besøget gennem din profil, og uanset hvor ofte du skifter mellem forskellige enheder, vil du altid tælle som én person. People-based tracking vil altså hurtigt gennemskue, at der er tale om én person, som besøger samme side med forskellige platforme, idet man er logget ind på samme Facebook profil.

Fordele ved Facebook Analytics

Da Facebook Analytics både har adgang til et større lager af information om de enkelte kunder, og desuden anvender People-based tracking, åbner det op for flere muligheder, og mere retvisende data.

Når der benyttes People-based tracking giver data på mange måder et mere retvisende resultat. Ved at tracke personer i stedet for devices kan man nemlig se sin omsætning pr person i stedet for omsætning pr enhed, hvilket er mere interessant at arbejde ud fra.

Man kan også få informationer om hvilke platforme, som man får flest besøgende fra, og hvor man har mulighed for optimering. Afslører dine data f.eks. at du har sværere ved at fastholde mobilbruger end brugere på andre platforme, kunne det være en god idé at bruge mere tid på at gøre siden mere mobilvenlig. Til sådan nogle områder er People-based tracking optimalt, da man vil kunne se, hvis man mister en kunde, og ikke bare en enhed.

Du kan spore kunderejsen

En af de vigtigste funktioner, som Facebook Analytics kommer med, er at værktøjet kan spore kunderejsen, så du kan se hvordan en kunde fra et punkt og til at foretage et køb på din side.

Dette giver flere muligheder for at analysere data, og finde ud af hvorvidt det er Facebook, der skal have æren for et salg, om det er placeringen hos Google, eller om det er noget helt tredje.

Med denne information i baghånden, kan virksomhederne hurtigt vurdere hvor det er bedst at investere sin tid. F.eks. kan informationerne være med til at afgøre om, man skal burde bruge flere penge på Facebook-annoncer, eller om man skal bruge mere tid på SEO for at sikre sig flere konverteringer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram