Vil du sælge mere og have flere leads? – Nøgleordet er ”Gamification”

Har du overvejet at inddrage spilelementer i din digitale markedsføring? Hvis ikke du allerede kender til fænomenet ’Gamification’, så kan du blive klogere på den nye markedsføringstendens lige her. Ved at benytte elementer fra spillenes verden, kan du nemlig skabe øget interesse om din virksomhed ligesom du kan sælge flere produkter.

Hvad er gamification?

Gamification er et fænomen eller en strategi, hvor man tilsætter spilelementer til forskellige former for aktiviteter. Der er i nogen officiel dansk oversættelse af ordet, men den mest korrekte oversættelse vil være ”spil-ficering” – altså at gøre noget mere spil-agtigt.

Gamification kan bruges indenfor mange områder – lige fra undervisningen i skolen til indkøbsturen i et supermarked. Alle steder hvor man ønsker at engagere og motivere sin målgruppe, kan gamification anvendes. Det kan f.eks. foregå ved at skabe en storyline med levels, mål og delmål, eller ved at bruge elementer som point og highscorelister.

Kodeordene er indlevelse, motivation og belønning.

Eksempler på spilelementer i markedsføringen

I den digitale verden er der mange muligheder for at inddrage spilelementer i markedsføringen. Du kan f.eks. lave en quiz, hvor brugerne skal svare på spørgsmål, uddele skrabelodder hvor brugerne kan vinde præmier, eller tilføje andre interaktive elementer, som kræver brugerens engagement. Formålet et at underholde / skabe opmærksomhed og derigennem skaffe kunder i butikken.

Sælger du håndbolde i din digitale sportsbutik? Her kunne et engagerende spil give brugerne mulighed for at skyde på mål, og se hvor mange fuldtræffere der kan præsteres på 10 sekunder. Har du et digitalt varekatalog, kan du også lave en konkurrence, hvor det handler om at finde specifikke elementer, som er spredt ud over katalogets sider.

Spilelementerne kan bruges til at øge salg, skaffe leads og øge kendskab til dit brand.
Eksemplet ovenfor er hentet fra Google, og her handler det om at skære pizza ud som anvist. I første bane skal det blive til seks stykker pizza, som alle har oregano på. Efterhånden som du kommer gennem banerne bliver udskæringerne mere udfordrende. Et mini-spil som dette ville være guld værd for et pizzeria...

Er gamification kun for gamere?

Ordet ’gamification’ kommer af det enkelske ord ’game’ (spil), men lider – måske særligt i en dansk kontakts – også i retning af ordet ’gamere (computerspiller). Mange af de elementer, som gamification kan bidrage med, kommer da også direkte fra computer- og konsolspil, men betyder det så, at gamification kun er for de dedikerede computerspillere?

I gamle dage blev man gerne omtalt som ’nørd’ hvis man spillede computerspil, men sådan er det ikke i dag. I dag er computerspil – og i særdeleshed mobilspil – socialt accepteret, og spilles af alle typer mennesker. Wordfeud var et af de mobilspil, der for alvor formåede at engagere det ældre segment, og i dag laves der spil til alle køn og aldersgrupper. Og det kan du nyde godt af i din markedsføring.

Hvordan får du implementeret gamification i din markedsføring?

Der er mange måder at implementere spilelementer i din markedsføring, og begrebet kan nemt gradbøjet og tilpasses netop din forretning. Du kan således skalere efter din virksomheds størrelse og budget hvilket giver en stor grad af frihed. Det vigtigste er blot at du motiverer din målgruppe til at interagere med din virksomhed og dit brand.

Vend frustration til succes

Som erhvervsdrivende er det kilde til evig frustration, når det skarpe indlæg på Facebook og det velformulerede nyhedsbrev ikke skaffer flere ordrer. Ressourcerne der er lagt i at skabe indhold til kunderne synes spildt, når belønningen udebliver.

Er det også sådan du oplever det? Så er du bestemt ikke alene. Sandheden er imidlertid, at det kan være nødvendigt at gøre noget helt andet, for at fange kundernes opmærksomhed. Hvis dine potentielle kunder modtager 5-10 nyhedsbreve hver eneste dag, og ser 30-50 Facebook-opslag fra forskellige forretninger, som de følger, så levnes der ikke megen tid til hvert enkelt nyhedsbrev og hvert enkelt opslag. Måske er det på tide at ændre strategi?

Et eksempel fra den virkelige verden

Hos Georgi.dk driver en af vores kunder en webshop som sælger brugskunst:

Webshoppen brugte alm. pop up for nyhedsbrev: 7-8 tilmeldinger pr. 1000 besøg

Webshoppen brugte alm. pop up for nyhedsbrev med 15% rabatkode: 31 tilmeldinger pr. 1000 besøg

Webshop med gamification pop-up: 150-160 tilmeldinger pr. 1000 besøg


Ved at implementere et simpelt skrabespil, der kunne spilles mod tilmelding til nyhedsbrev, oplevede vi en markant stigning i tilmeldinger. Da kunderne fik mulighed for at deltage i skrabespillet, var de mere villige til at oplyse deres mailadresse, og blev således modtagere af fremtidige nyhedsbreve.

Hvad gør du så?

Der findes virksomheder i Danmark, der specialiserer sig i at sælge løsninger til gamification – det kunne f.eks. være idéer som en julekalender eller et skrabelod. Er du interesseret i sådanne initiativer, kan du f.eks. besøge Leadfamly.dk.
Står du med et stort marketingbudget, har Leadfamly.dk nogle rigtig flotte løsninger, men det er naturligvis ikke alle, der lige ligger inde med et 5- eller 6-cifret beløb til kampagner i den størrelse.

Som tidligere nævnt er gamification heldigvis en skalerbar størrelse, og det betyder, at du sagtens kan anvende spilelementer i din markedsføring selvom budgettet ikke kan måle sig med de helt store virksomheder og kæder. Her er Facebook et oplagt sted at starte. Det kan være med en simpel konkurrence, hvor der skal tagges eller deles. Driver du f.eks. en blomsterforretning, så få dine kunder til at tage et billede af en blomst, som de efterfølgende kan dele i kommentarfeltet. Det bedste billede vinder en buket fra øverste hylde.

Du kan også benytte de forskellige mærkedage til at få dine kunder til at interagere med dit brand. Tilbyd en fyraftensøl om fredagen til dem, der kommer forbi din butik, hvis de kan vise, at de har liket dit opslag / side. Vil du lave den bedste kampagne, så undersøg din målgruppe, og find ud af hvad der motiverer dem til at vælge din butik frem for konkurrentens.

Kast dig ud i det – det virker

For at opsummere, så er gamification en måde at involvere din målgruppe på et dybere plan, end ved den klassiske avisannonce eller radiospot. Du motiverer dine brugere / kommende kunder til at interagere og bruge tid på din virksomhed og dit brand. I sidste ende skulle det gerne give dig et par ekstra ordrer på webshoppen, eller lidt flere modtagere af dine lækre tilbud i nyhedsbrevet.

Har du fået blod på tanden og gerne vil vide mere så suppler eventuelt med denne korte video der giver et simpelt overblik. Den er på engelsk og statistikkerne, som bliver præsenteret deri, er ikke baseret på det danske marked, men videoen giver alligevel et godt indblik hvad gamification er i stand til.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

Sitemap
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram