Konverterer din landingsside heller ikke? - her er 5 tips til hvad du skal gøre ved det

Du kender det. Den situation hvor du virkelig har kørt dig selv op. ”Nu skal jeg f**dme skrive teksten over dem alle!”

Og hvad kan overhovedet gå galt nu, hvor du har lavet en god gang kaffe, og sågar forkælet dig selv med en lille skål med snacks?

Du kender allerede svaret: ALT kan gå galt – og det gør det. (Murphy og hans åndssvage lov og alt det der…)

Nedturen starter tidligt. Du er i gang med at skrive din 10’ende overskrift, og du ved udmærket godt, at den også skal slettes igen – lige om 5 sekunder.

Så hvorfor er det så svært? Jamen der er mange årsager. Heldigvis kan du komme dem alle til livs.

Som med alt andet her i livet, så kræver det øvelse at blive god til noget.
Det er ikke en medfødt gave at kunne skrive gode tekster. Bevares – nogle er bedre end andre, men det er der heller ingen nyhed i.

Jeg har selv stået i ovenstående scenarie i 90% af de situationer, hvor jeg haft til opgave at skrive den gode og spændende tekst. Derfor lover jeg dig, at nedenstående 5 tips kommer fra masser af erfaring og masser af fejlslagne forsøg.

1. Du er din egen værste fjende

Når du sidder der og ingen vegne kommer, hvem er det så, der gang på gang får dig til at slette det, du netop har skrevet? Det er formentlig dig selv.

”Nej det er for dumt”, ”æææj altså, det er der ingen, der gider læse”, ”Det du skriver der er mere kedeligt end en hæklekonkurrence i Kragelunds Forsamlingshus”.

Kvæl stemmen indefra der kommer med ovenstående påstande. Hvad ved vedkommende egentlig om at skrive en god tekst? Ikke en disse. Væk med selvkritikeren og skriv. Det første du skriver, er sjældent det endelig og bedste resultat, men det er en start.

Kort sagt: Kom i gang.

Det bringer os smukt og elegant til tip nummer 2.

2. Skriv løs – også selvom det er ren jammerlighed

Jeg slutter ovenstående afsnit af med ordene ”kom i gang” og jeg mener det mere end noget andet. Skriv løs det bedste du har lært. Vent med at slette og omskrive.
Dine fingre skal hamre lystigt afsted på dit tastatur, som var de en flok spætter på speed i en frodig skov.

Pointen her er: 1 ud af 10.000 gange rammer man den endelige tekst første gang, og den statistik er lavt sat!

Skriv løs – når du er færdig så tag en pause. Bagefter er du klar til at kritisere din tekst konstruktivt, for selvom det er ren jammerlighed, der står på papiret, så ligger der temmelig sikkert nogle guldkorn deri allerede – du skal bare fremhæve og polere dem.

3. Stjæl hæmningsløst

Nøjagtig som den artikel du netop nu sidder og læser, så findes der et hav af folk som mig, der har beskæftiget sig med emnet her. Og de er lige så villige til at dele ud af deres viden.

Find en masse artikler og sorter dem fra, der ikke giver mening. På et tidspunkt er der en artikel, der får dig til at se lyset. Og sørg så for guds skyld for at abonnere på forfatteren – chancen er stor for, at det lige netop er ham/hende, der bliver din nye Tekst-Messias.

Og derefter så stjæl som du aldrig har gjort det før. Naturligvis skal man aldrig kopiere direkte. Men lur deres metoder og tricks, og brug dem som var det dine egne.
De har formået at fange dig med deres tekster. Så de må da have fat i den lange ende.

4. Lær af de store kanoner

Der er en grund til at de rigtig store navne inden for tekstforfatning er blevet store. De har ikke været heldige eller fået noget foræret. De har øvet sig til hudløshed og testet og testet og testet.

Sende dem lige en varm tanke, for det er faktisk årsagen til, at du ikke behøver at arbejde over i dag. De har gjort hele forarbejdet for dig, og ved præcis hvad, der virker.

Kan vi klare en god nyhed? Det der virkede dengang, virker sjovt nok også i dag. Så gør dig selv den tjeneste, at når du alligevel sidder med telefonen fremme på ”den hvide med låg” ja så kan du da lige så godt fordrive tiden med at blive klogere

Læs og lær af de store marketingkanoner – de har gjort arbejdet for dig.

5. Overskrifter: Sælg ikke et produkt – sælg lysten til at læse

Dine overskrifter er det afgørende element i en tekst, uanset om der er tale om et nyhedsbrev, en artikel eller en landingsside.

80% af dine potentielle læsere er videre i deres dagligdag, inden du kan nå at stave til ”overskrift”. Det er det skræmmende gennemsnit, som vi veldokumenteret ved i dag.

Jeg vil våge dem påstand, at hvis du bare formår at mestre 2 af de 5 tips, jeg har været igennem i denne artikel, så vil ovenstående tal være noget lavere for dig.

MEN! Det kræver en god overskrift. Skriv ikke ”Sådan får du likes på Facebook”. Med sådan en overskrift stiller læseren allerede de første 5 barrierer op for ikke at læse videre:

- ”Jamen det kræver jo at jeg læser en masse om Facebook”
- ”Det tager sikkert rigtig lang tid”
- ”Hvad skal jeg overhovedet bruge likes til?”
- ”Det får jeg jo ikke ved at læse én artikel”
- ”Jeg kunne jo også bare se et afsnit af min yndlingsserie”

Din tekst kan være genial, men læseren når aldrig at finde ud af det, fordi din overskrift intet siger.

Hedder den derimod: ”Sådan får du flere likes på Facebook – på under en uge”, så har du nedbrudt barrieren ”tid” for læseren som tænker: ”Okay, hvis det ikke tager længere tid, så skylder jeg vel mig selv og min forretning at gøre noget ved det”.

Et andet eksempel: ”Går du glip af købeklare kunder på Facebook?”. Her tvinger vi læseren til at tage stilling til sin situation, og mange vil tænke: ”Ja, det gør jeg da egentlig nok”. Vi fortæller implicit, at kunderne er der, men at læseren indtil nu ikke har formået at udnytte det.

Konklusionen her er: Dine overskrifter er det ultimativt vigtigste i den gode tekst. Du skal ikke sælge dine produkter. Du skal sælge læseren lysten til at læse videre.

Dyp dine overskrifter i honning og rul dem herefter i sukker. Så skal konverteringerne nok komme flyvende helt af sig selv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Om siden

Arbejder du med online marketing? Her på siden finder du inspiration, tips og trends, som du med fordel kan benytte i dit digitale arbejde. Du kan bl.a. få idéer og vejledning til markedsføring på Facebook, LinkedIn og Google samt tricks til Email-marketing.

Sitemap
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram