Når du har lavet din annonce (med et velvalgt billede som blikfang, en god og effektiv tekst samt tydelig call-to-action), valgt din målsætning for annoncen (Rækkevidde, Trafik, Konvertering etc.) og tilføjet din målgruppe (alder, køn, geografi etc.) er du klar til at sende annoncen ud på markedet.
Facebook benytter en såkaldt
annonceauktion for at bestemme prisen på en specifik annoncevisning. Hver gang der er mulighed for at vise en annonce til en bruger, finder sådan en auktion sted. Alle annoncer, som kan være relevante for den specifikke bruger, deltager i auktionen.
Annoncen med den højeste samlede værdi vinder auktionen, og det er efterfølgende denne annonce, som vises til brugeren.
Annoncens samlede værdi består af tre dele; (1) bud, (2) estimerede handlingsrate og (3) annoncekvalitet.
Bud Som annoncør vælger du en budstrategi for din annonce. Du kan med fordel vælge standardindstillingen ’automatisk budjustering’, hvor Facebook automatisk giver dig annoncevisning for den bedste pris.
Estimerede handlingsrater Sandsynligheden for, at visningen af den aktuelle annonce til den specifikke bruger fører til annoncørens ønskede resultat / handling.
Annoncekvalitet For at give en god brugeroplevelse er Facebook interesseret i at vise annoncer af højeste kvalitet. Annoncekvalitet afgøres af flere forskellige faktorer, bl.a. feedback fra personer, samt en vurdering af annoncens kvalitet.
Dit konkrete bud holdes altså op mod de estimerede handlingsrater, annoncekvalitetsmåling og relevans, og den annonce som scorer den højeste samlede værdi, ender med at blive vist til brugeren.
Netop fordi annoncekvalitet spiller en vigtig rolle for værdien, kan du faktisk vinde annonceauktionen, selvom du ikke har det højeste bud i kroner og ører.
Som Facebook selv skriver på deres
hjemmeside, så subsidierer de relevante annoncer i auktioner, så mere relevante annoncer ofte koster mindre og får flere resultater.